» Duurzaamheid

 

Bas Koeten Racing benut alle kansen om het racen milieuvriendelijker te maken. Waarom? Omdat iedereen een steentje kan bijdragen aan de wereld om ons heen, maar dat tegelijkertijd niet betekent dat het minder leuk zou zijn. De ontwikkelingen en innovaties op het gebied van duurzame autosport volgen elkaar in rap tempo op. Goed nieuws dus!

Biobrandstof

Een aantal race- en rallyauto’s uit de renstal van Bas Koeten Racing rijdt op biobrandstof. Dit is het resultaat van een unieke, innovatieve samenwerking met diverse partijen. Vanaf 2008 is Bas Koeten Racing samen met haar partners voortrekker geweest van verduurzaming in de autosport, een traject dat zich inmiddels heeft voortgezet tot in het Junior-WRC waar ook op GEM-Fuel gereden wordt!

2008: Samenwerking BioMCN, Stichting GUTTS, HAN Automotive, Biesheuvel Autosport en Bas Koeten Racing

Gezamenlijk streven: duurzame, aansprekende autosportinitiatieven die kunnen leiden tot innovatie van personenauto’s.
Gezamenlijke ontwikkelingsdoel: een Nissan 350Z die op BioMethanol (M85) rijdt.

2009: Inzet eerste Nissan 350Z FlexFuel in de BioMCN 350Z Challenge

Diverse topcoureurs bemanden de auto in het debuutjaar in de rallysport. Het inzetten van deze bijzondere ‘FlexFuel’ auto heeft alle betrokken partijen een enorme dosis publiciteit opgeleverd.

2010: Alle Nissans omgebouwd tot FlexFuel auto’s

Na het succesvolle debuut van de BioMCN Nissan dat alle partners, maar ook organisatoren en autosportbonden, tot tevredenheid stemde, zijn alle deelnemende auto’s in de Nissan 350Z Challenge omgebouwd tot FlexFuel auto’s.

2011: Nissan 350Z FlexFuel omgebouwd tot circuitauto & start ombouw Saker Sportscar met 2.0 liter Subaru turbomotor op E85

Na vele overwinningen in twee jaren rallysport, is de Nissan omgebouwd tot circuitauto. Met diverse topcoureurs werd deelgenomen in de Supersport divisie van de Supercar Challenge. Later dat jaar startte een meerjarige samenwerking met Innovam en Automotive College (onderdeel van ROC Midden-Nederland). Onder begeleiding van Bas Koeten Racing voorzag een groep van tien studenten de Saker van een Subaru 2.0 liter motor die op Bio-Ethanol (E85) rijdt.

2012 en 2013: Succesvolle inzet van ‘groene’ Saker in Saker Challenge

2014: Deelname ‘groene’ Saker aan een aantal evenementen in de Supercar Challenge

Gerecyclede racebanden

Tijdens een evenement verslijt een raceauto meerdere sets banden, afhankelijk van het weer en het type race. Deze banden kunnen in de meeste gevallen niet meer opnieuw gebruikt worden. Maar wat doe je dan met al deze banden? Weggooien? Of een tweede leven geven?

In 2011 startte de samenwerking tussen De Groene Band en Bas Koeten Racing. Alle versleten banden worden opgehaald en verwerkt tot grondstof voor nieuwe producten zoals bierviltjes, broekriemen, muismatten, etc. Maar ook gedemonteerde airbags kunnen omgetoverd worden tot tassen.