Wie:
Samen met BioMCN, Gutts, HAN Automotive, Tamoil, KNAF en organisatoren van diverse competities.
Wat:
Kunnen we alternatieve, ‘groenere’ brandstoffen gebruiken voor competitie tijdens races en rally’s? En kunnen we de auto’s op een technische verantwoorde, relatief eenvoudige manier geschikt maken voor het functioneren op deze brandstoffen?
Hoe:
Het eerste project was een BMW E30 325i op Bio-Ethanol (E85) die ingezet werd tijdens diverse races op het circuit. Maar ook brandstoffen als ethanol, methanol en GEM (een mix van benzine, bio-ethanol en bio-methanol) zijn gebruikt in dit project. Uiteindelijk zijn ook andere typen auto’s getest, waaronder de Saker Sportscar (zie case IDRT) en de Nissan 350Z. Beiden hebben met succes in diverse competities deelgenomen, wat laat zien dat er geen verschil in prestatie is als er op andere brandstof gereden wordt.
Er waren twee uitvoeringen: de BMW en de Saker zijn uitgevoerd als FlexiFuel, wat betekent dat wisselen tussen verschillende soorten brandstoffen mogelijk is. Al was het daarbij wel belangrijk dat er één soort brandstof in de tank aanwezig was. Daarentegen is de Nissan 350Z is een FlexFuel-auto, waarbij een mix mogelijk is en de laatst gebruikte brandstof niet afgetapt hoeft te worden.
Doel:
Men denkt weleens dat milieuvriendelijk(er) per definitie een beetje suf is. Wij willen juist het tegendeel bewijzen: Groen is niet saai! Tegelijkertijd wilden we ook een ommekeer in denken en doen in gang zetten. Organisatoren, collega-teams, coureurs en touwschouwers laten afstappen van wat je gewend bent, alleen maar omdat het is wat je altijd deed. Met de technieken van toen was deze ommezwaai prima haalbaar!
Wanneer:
2006-2012