Nieuws » Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Nieuws | december

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Seizoen 2015 van A(dria) tot Z(andvoort)

Nu het raceseizoen officieel ten einde is, blikt het veelzijdige team van Bas Koeten Racing terug op een goed gevuld seizoen. Diverse vernieuwingen konden al vroeg in het seizoen worden opgetekend, alsook klinkende prestaties in verschillende competities. De sportieve lat werd hoger gelegd en de kalender werden uitgebreid met een nieuwe activiteit. In dit verslag vindt men een jaaroverzicht van het team dat in 2003 van start ging en anno 2015 is uitgegroeid tot een professioneel team dat in één jaar meer dan 60 evenementen deed verspreid over heel Europa.

Seizoen 2015 begon uitstekend met een overwinning in de Nieuwjaarsrace met de Wolf GB08 Sport Prototype. In dezelfde week werd de introductie van twee splinternieuwe SEAT Leon Cup Racers aangekondigd. Deze werden eind januari in Spanje opgehaald en niet lang erna reeds getest op het circuit. Deze twee nieuwe auto’s werden korte tijd later nog gevolgd door een nieuwe SEAT Ibiza TDI en een jong gebruikte BMW 320d Coupe. Het volledige wagenpark, inclusief de nieuwe aanwinsten, werd eind februari aan het publiek getoond tijdens de zeer druk bezochte Open Dag in de thuisbasis in Westwoud. Een trip naar het Italiaanse Adria werd gemaakt voor een testdag met de Pick-ups waarmee in 2014 volop geracet werd onder de vlag van Acceleration.

SEAT Leon Cup Racers

Na het Winterkampioenschap vertrok het team half maart naar Italië om met een nieuwe SEAT Leon Cup Racer meteen een podiumplaats te scoren in 12h Mugello, onderdeel van de populaire 24h Series. Met dezelfde auto werd in april een onverwachte tweede plaats in het overall klassement van 24h Silverstone behaald. Later dit jaar werden ook nog 24h Paul Ricard, 24h Barcelona en 12h Brno gereden met de snelle en betrouwbare SEAT Leon Cup Racer. Telkens kon het team meestrijden om de podiumplaatsen in de divisie. Eind november ging deze auto alweer op transport naar het Midden Oosten voor deelname aan 24h Dubai in januari 2016.

Bas Schouten_145NKPP-Racing_24h-Paul-Ricard-2015_IMG_3291

Met de toevoeging van de SEAT Leon Cup Racers werd ook de sportieve lat hoger gelegd: Bas Schouten, 21 jaar jong, stapte voor het eerst in jaren weer in een voorwielaangedreven auto. Dat hij dit kunstje ook beheerst, bleek wel in de eerste seizoenshelft. Na enkele testdagen, waaronder een dag met coach Tom Coronel op Silverstone, stond Schouten in mei aan de start van de TCR International Series in Valencia. Met tegenstanders als Gené, Oriola, Engstler en Morbidelli in hetzelfde startveld, liet Schouten blijken over het juiste racebloed te beschikken. Na een degelijke eerste race in de middenmoot van dit ultracompetitieve startveld mocht Schouten de tweede race vanaf de eerste startrij vertrekken. In een hevige strijd wist Schouten zich tot de laatste raceronde in de top drie te manifesteren, totdat het noodlot toesloeg. Een oververhitte zekeringenbox zorgde voor uitschakeling van de brandstofpomp met uitval tot gevolg. Een enorme domper op dat moment, maar desondanks keek het team en de rijder na afloop terug op een waanzinnige ervaring die naar meer smaakt. Enkele weken later stond Schouten opnieuw aan de start in de TCR International Series, ditmaal op de Salzburgring. Daar gingen de drie teams die over drie wagens per team beschikken met de snelste kwalificatietijden aan de haal en was de kop onhaalbaar. In de race noteerde Schouten top 5 tijden, maar een positie in het middenveld was het hoogst haalbare.

EDFO_TCR-15_20150502-142620-_MG_0048- TCR Valencia 2015

Wolf GB08 Sport Prototypes

De Wolf GB08 Sport Prototypes, de snelste wagens uit de renstal van Bas Koeten Racing, kenden een volle racekalender. Het duo Yorck Schumacher / Joey van Splunteren ging de strijd aan in de Superlights Challenge en wist meerdere weekends overwinningen te pakken. De nog onervaren Schumacher werd door het team en zijn medepiloot snel wegwijs gemaakt en zodoende wist de equipe het seizoen als tweede af te sluiten in het kampioenschap.

EDFO-4031

De andere Wolf werd bestuurd door het vermaarde Belgische duo Anthony Kumpen en Bert Longin. Met Frank Beliën en Louis Machiels als copiloten streden de recordhouders van 24 Hours of Zolder met het Italiaanse raspaard in de hernieuwde Belcar Trophy. De proloogwedstrijden verliepen prima, maar 24 Hours of Zolder moest vroegtijdig beëindigd worden vanwege een defect aan de motor. Het kwartet Simon Knap, Rik Breukers, Joey van Splunteren en Kris Cools bemande de tweede Wolf van Bas Koeten Racing in 24 Hours of Zolder, maar door twee aanrijdingen, zelfs in leidende positie, verloor het team ongeveer een uur en miste daarmee het overall podium.

EDFO_24Z_20150827-212146-_D2_6356

Belgian Rally Championship

Een nieuwe activiteit in de agenda was refueling van het Belgian Rally Championship (BRC). Opdrachtgever GUTTS, reeds jarenlang een belangrijke speler en partner in de voorziening van biobrandstoffen, sloot een meerjarige deal met de Belgische autosportbond RACB voor levering van speciale brandstoffen tijdens het rallyseizoen. Tijdens acht meerdaagse rally’s bouwde de crew van Bas Koeten Racing volgens de hoogste veiligheids- en milieunormen een tijdelijke refuelzone op en werden de deelnemers van brandstoffen voorzien op de ingeplande verbindingsproeven.

03

DNRT

De roots van het team zijn nog steeds sterk verankerd: In diverse DNRT kampioenschappen gaf het team het gehele seizoen acte de presence. Het Endurance kampioenschap bestond uit een 6- en 12-uurs race op Zandvoort en een 24-uurs race op het Duitse Oschersleben. Startvelden van dertig tot veertig auto’s gingen van start, hetgeen getuigt van veel animo voor deze ijzersterke formule. De BMW 320d wist zichzelf vooraan de melden met Danny van Dongen, Martin Boezaart en Cynthia Boezaart, net als de rappe VW Golf van Bert de Heus, Cees Visser en Henk de Jong. Vanessa en Bart Bruggeman bemanden de BMW 325i E30 in zowel de 6-uurs race als de 12-uurs wedstrijd waarbij de laatstgenoemde race door een defecte motor al snel over was. De overwinning in de 24-uurs race in de SEAT Ibiza voor het kwartet Van der Peijl, Eijling, Wolkotte en Le Noble was het hoogtepunt van het Endurance kampioenschap. In de sprintwedstrijden kwamen Pieter Croockewit (BMW E30) en Mike Smit, de snelste-man-zonder-pedalen, dit jaar in actie.

EDFO_DNRT12U-15_20150719-095719-_DFO0794- DNRT 12 uur endurance - Circuit Park Zandvoort

Supercar Challenge

In de Supercar Challenge begeleidde Bas Koeten Racing voor het vierde opeenvolgende jaar het studententeam IDRT dat met een Saker Sportscar uitkomt. Vier intense jaren werden afgesloten met een geweldige bekroning voor de enorme inzet van alle betrokkenen rondom dit unieke studentenproject: in de laatste race pakte het team een tweede plaats in een zeer sterk bezet startveld. Hiermee eindigde het Saker tijdperk van het studententeam, maar een nieuw project gaat begin 2016 alweer van start.

EDFO_FIN15_20151018-134216-_D2_7368-Formido Finale Races

Rally

De onverwoestbare BMW 325i E30 rallyauto kwam dit jaar meerdere keren in actie. Coureurs Maik Willems en Martin van den Berge hebben elk een paar wedstrijden gereden om zo hun rallyskills verder op te vijzelen. Voor Willems gelden de lokale rally’s als uitstekende training voor zijn grootste avontuur van het jaar: de Dakar rally die in januari gehouden wordt.

Overig

Practice makes perfect, dus het team was ook veelvuldig actief tijdens testdagen. Sommige testdagen stonden in het teken van het optimaliseren van afstellingen of het testen van nieuwe snufjes, anderen in het teken van het verhogen van de vaardigheden van de coureur en tot slot als kennismaking van nieuwe coureurs met het team en het wagenpark. Buiten de schijnwerpers wordt op dit soort dagen een belangrijke basis gelegd voor het succes tijdens de wedstrijden en dat blijkt zich keer op keer uit te betalen. Naast de testdagen en diverse competities zorgde het team ervoor dat diverse relaties een eerste kennismaking beleefden met rijden op het circuit. Meerdere incentives werden gehouden op Zandvoort en Assen en meer dan 200 mensen maakten hun circuitdoop mee. Op trackdays of exclusieve circuitdagen werden de gasten vermaakt op het asfalt. Leuk en leerzaam waren ook de jaarlijkse driftdagen op het vliegveld van Niederrhein/Weeze waar de deelnemers vrijuit kunnen driften in de geprepareerde BMWs. Een hoogtepunt was ook de jaarlijkse OCA/Marshalldag eind november waarbij marshalls over het circuit mochten meerijden met raceauto’s, maar ook door de duinen met de rallyauto’s. De samenwerking met Stichting Happy Smile maakte het extra bijzonder omdat ook een flinke groep zieke kinderen en hun families een unieke dag beleefden op het circuit.

EDFO_OD-BKR-15_20150222_101343__MG_7295_Open dag Bas Koeten Racing - Westwoud-291EDFO-BKR30-9-20150930-14-10-_D2_3103

 

Europees avontuur

Seizoen 2015 was voor Bas Koeten Racing een goed gevuld jaar met een veelheid aan locaties. Op maar liefst 14 verschillende circuits in geheel Europa kwam het team in actie. Samen met het Belgian Rally Championship stonden meer dan 60 evenementen (wedstrijden, testdagen, trackdays, incentives en rally’s) op het programma waarvan vijf 24-uurs races en drie 12-uurs races. In willekeurige volgorde waren dit de circuits: Adria (I), Assen, Mugello (I), Zolder (B), Oschersleben (D), Spa-Francorchamps (B), Mettet (B), Silverstone (Eng), Paul Ricard (F), Brno (Tsj), Barcelona (Sp), Valencia (Sp), Salzburgring (Oos) en Zandvoort.

EDFO_TCR-15_20150503-140501-_MG_1362- TCR Valencia 2015

Tot zover het uitgebreide jaaroverzicht. Binnenkort volgt logischerwijs een vooruitblik op seizoen 2016. Op dit moment wordt hard gewerkt aan de invulling hiervan. Met diverse rijders wordt gesproken over deelname aan interessante wedstrijden en kampioenschappen.

Tot slot willen we alle teamleden, partners, rijders, organisatoren, marshalls en alle andere betrokkenen via deze weg bedanken voor de inzet tijdens dit geslaagde seizoen.

DSC_4025