Als je op je lauweren rust en het geluk afwacht, word je nooit kampioen. Bas Koeten Racing neemt zijn voortrekkersrol echter zo serieus dat er sinds de afronding van dit seizoen niet alleen vijf autosporttitels in de pocket zijn, maar ook de NHN Business Award 2022. Daar ligt een sterke onderlinge link, namelijk energiemanagement in combinatie met ontwikkelingsdrift en innovatievermogen.
Waag het niet om het toeval te noemen, want dan ken je de mentaliteit van Bas Koeten Racing niet. Onder leiding van de bevlogen renstalhouder uit Westwoud dook het hechte team als vanouds in de kleinste details om gecontroleerd en zorgvuldig geregisseerd naar de eindoverwinning te werken in diverse kampioenschappen. Resultaat? Allereerst de zege in de Ford Fiesta Sprint Cup voor Sen Roodenburg, met Senna van Soelen op de laagste podiumtrede, Gianni van de Craats op plek vier en Stefan Barewijk als kopman bij de senioren. Allemaal ‘eigen kweek’ van Bas Koeten Racing, een team dat zowel zijn rijders als de technici daaromheen een ontwikkelingstraject in de autosport wil voorschotelen, met een steile leercurve. Nog zo’n voorbeeld: Maxime Oosten, nu kampioen in de BMW M2 CS Cup en klaar om op te stomen naar DTM Trophy, waarin Colin Caresani zich ook beweegt. Juist, nog zo’n (voormalige) BKR-pupil, net als Porsche Supercup-coureur Loek Hartog. Op de valreep legde het rijderstrio Dirk Warmerdam, Jop en Dante Rappange beslag op de tweede plaats in het verbeten strijdende M2-veld. Toen Laurens de Wit met de Cupra TCR zegevierde in de Supersport 2-divisie van de Supercar Challenge was één ding duidelijk: de wasmachine van Bas Koeten Racing moest overuren draaien om de champagne uit de overalls te spoelen.
Meer dan 120 starts
Het bleef niet bij nationale titels. In de 24H Touring Car Endurance Series eiste een vijfmansformatie uit Thailand de triomf op, met de volle technische support van de Noord-Hollandse racespecialisten. Dat werpt de vraag op hoe deze Aziatische stuurlui de weg naar Westwoud wisten te vinden. “Dat gebeurde binnen een samenwerking met het Spaanse Monlau Motorsport, dat ons inschakelde vanwege onze ervaring met langeafstandsraces,” verklaart Bas Koeten. “Binnen de 24H Series van Creventic hebben we al meer dan 120 starts gehad, dus je begrijpt dat we het spelletje inmiddels aardig doorgronden. Binnen een vergelijkbaar partnerschap mochten we na een succesvol 2021 met een titel nu twee nieuwe BMW’s M4 GT3 runnen voor het Canadese team Samantha Tan Racing. Wij zijn net even wat beter thuis in de Europese benadering van autorensport en weten hoe we een auto 24H-bestendig moeten maken. Dat niet alleen, we beheersen de strategie tot in de puntjes. Zo zetten we de afstelling scherper wanneer we op grond van de mix in het veld veel codes 60 verwachten, want dan kunnen we ons meer bandenwissels permitteren. Soms blijft de coureur zitten om zijn stint te vervolgen, mits hij zich fit genoeg voelt. Dat scheelt flink wat seconden. Om het aantal pitstops te minimaliseren kijken we ook naar brandstofbesparing, waarbij we belangrijke winst boeken door de rijders te vragen aan het eind van het rechte stuk een seconde eerder van het gas te gaan.”
Gaat om honderdsten
Zoals Bas Koeten Racing veelbelovende coureurs in het zadel helpt en vervolgens laat doorgroeien, zo gebeurt dat ook met monteurs en ingenieurs. “Diverse jongens en soms ook meiden die hier begeleid of opgeleid zijn hebben hun weg gevonden naar de internationale autosport op extreem hoog niveau, bijvoorbeeld de WRC-divisie van Hyundai, diverse DTM-teams, Mercedes-AMG Motorsport en Van Amersfoort Racing. Daarnaast werken we sinds jaar en dag samen met scholen. Zo leveren studenten van het Technova College in Ede technische ondersteuning bij de Ford Fiesta van Stefan Barewijk en de Cupra TCR van Laurens de Wit. We geven ook adviezen aan hogescholen en universiteiten, bijvoorbeeld de TU Eindhoven met het waterstofproject InMotion en de deelname aan de elektrische klasse Formula Student. Onze rol spitst zich vooral toe op rijderskwaliteiten en afstellingen. De studenten beschikken over een indrukwekkende theoretische kennis, maar in de praktijk pakken dingen soms heel anders uit. Dat leren wij hen. Bepaal de set-up, meet de gevolgen en pas je bevindingen toe. Het niveau in de autosport stijgt voortdurend: het gaat niet meer om tienden, maar om honderdsten of zelfs duizendsten. Je moet mensen dus continu stimuleren en ervoor zorgen dat ze hun kennis blijven bijspijkeren.”
Autosport kan vooroplopen
De focus van Bas Koeten Racing op groei en ontwikkeling, een positief werkklimaat, duurzaamheid, energietransitie plus nog een aantal andere belangrijke aspecten is niet onopgemerkt gebleven. In oktober werd het racebedrijf uit Westwoud beloond met de NHN Business Award 2022, een Noord-Hollandse ondernemersprijs. “Er liggen hier 752 zonnepanelen op het dak, waarmee we circa negentig procent van de opgewekte stroom leveren aan de omgeving, terwijl we ons eigen energieverbruik met behoud van comfort in tien jaar tijd tot een derde hebben gereduceerd, onder meer door toepassing van domotica en infraroodverwarming. We werken gasloos, stroom slaan we in een eigen batterij op en we zijn bezig met de ombouw van een EV die kan ontladen om op andere plaatsen devices van elektriciteit te voorzien, om de netcongestie te verminderen. Trouwens, vijftien jaar geleden hielden we ons al bezig met de toepassing van bio-ethanol en -methanol in de racerij en de rallysport. Wij buigen ons nu over mogelijkheden om binnen één of twee jaar zowel waterstof als elektriciteit in de racerij te introduceren. De autosport kan toch best vooroplopen als het gaat om duurzaamheid? Het is typisch Nederlands om een nieuw idee dat iemand lanceert meteen af te branden. Daardoor stagneren ontwikkelingen, terwijl we in dit land zoveel middelen en know-how hebben. Wij laten ons niet tegenhouden om daar een voortrekkersrol in te spelen.”