Nieuws » Ontlading in ons Motorsport Techlabs programma! 

Nieuws | oktober

Ontlading in ons Motorsport Techlabs programma! 

Sinds begin 2024 is het Motorsport Techlabs programma van Bas Koeten Racing in een stroomversnelling terecht gekomen. Onder de radar wordt gewerkt aan diverse innovatieve projecten op én naast het circuit. Eén van de projecten heeft een nieuwe fase bereikt en de tijd is rijp voor een eerste publicatie. 

‘Twee werkende frituurpannen’

Bas Koeten: “In samenwerking met Fontys Hogeschool, specifiek de minor Electric Drive, hebben we samen met drie studenten een Polestar straatauto zo weten om te bouwen dat de auto als mobiele energieopslag kan dienen. Hij kan laden én ontladen. Het idee werd geboren omdat we op onze werkplaats in Westwoud ruim 700 zonnepanelen hebben liggen en we iets wilden ondernemen met opslag en transport van groene energie in het kader van de veelbesproken netcongestie. Mouwen opstropen en gáán. De studenten hebben een kunststukje geleverd. Op een gegeven moment, kort voor de zomervakantie, kregen we van de studenten een foto van onze Polestar met daaraan twee werkende frituurpannen. Gewoon geflikt! Daar werd ik wel even stil van, dit is niet niks. Nu het nieuwe collegejaar loopt, is er een nieuwe groep met de opdracht verder gegaan voor de volgende fase. Uitkomsten hiervan worden op een later moment weer gedeeld, wacht maar af.”

‘Onnoemelijk trots op knappe koppen’

Jelle Koeten vult aan: “Binnen ons programma Motorsport Techlabs ontwikkelen we mensen en technieken. Talentontwikkeling van jonge techneuten, maar ook coureurs. We hebben diverse projecten lopen waarover we stap voor stap nieuws naar buiten brengen. Daarbij hebben we verschillende samenwerkingen met studenten die projecten draaien, waaronder met waterstof, brandstofcellen, snelladers et cetera. Ook ondersteunen we coureur Calvin de Groot die met succes deelneemt aan de NXT Gen Cup, de eerste 100% elektrische toerwagenklasse ter wereld. Hij strijdt over twee weken voor de titel in deze klasse tijdens het DTM evenement op Hockenheim. Het Polestar project met Fontys Hogeschool komt voort uit een visie van Bas om een eigen bijdrage te leveren aan energiebeheer. Gebruik maken van middelen die op de markt beschikbaar zijn, plus een paar knappe koppen, ingenieurs in de dop. Daarmee willen we experimenteren en succes boeken. Dát is hier in elk geval onwijs goed gelukt en daar zijn we onnoemelijk trots op.”

Hieronder volgt het artikel van Fontys Hogeschool over onze samenwerking:

Je auto als ‘stopcontact’ voor je frituurpan: het kan!

De apparaten in huis aanzetten met stroom uit je elektrische auto. Het klinkt waarschijnlijk te mooi om waar te zijn, maar drie studenten van de Fontys Automotive minor Electric Drive kregen het voor elkaar. “De frietpan heeft al aangestaan.”

Student Justin Griffioen kreeg, samen met medestudenten Tim van Bavel en Nick Brouwers, een opdracht van een van de partners die is aangesloten bij de minor Electric Drive: Bas Koeten Racing. “Bas heeft heel veel zonnepanelen op zijn bedrijfspand liggen en bezit een Polestar, een elektrische auto”, trapt Justin af.

Koeten wilde zijn ‘extra’ energie gebruiken en vroeg de drie studenten om uit te zoeken of de auto ook kon dienen als thuisaccu. “Hij heeft zelfs een andere Polestar voor ons gekocht om dit te testen.”

Polestar op de stoep

Dat ging echter niet vanzelf. Justin ging samen met Tim en Nick op bezoek bij het bedrijf van Koeten om te sparren over het onderzoek en de eventuele mogelijkheden. “Toen hebben wij hem kunnen overtuigen om met een fysieke auto aan de slag te gaan. Niet veel later stond er ook daadwerkelijk een op de stoep”, vertelt Justin enthousiast.

Een kleine sidenote: het ging wel om een schadeauto die het drietal zelf moest repareren voordat ze deze aan de praat kregen. “Uiteindelijk kregen we het voor elkaar dat we de auto konden op- en ontladen. Dat was echt onwerkelijk.”

Snelladen

Stroom vanuit de auto zo omvormen dat het in huis gebruikt kan worden. Dat was het uiteindelijke doel van de drie studenten. “We hebben uiteindelijk een eigen printplaat gemaakt voor op een Arduino die de communicatie met de auto regelt. Deze data wordt dan doorgestuurd naar een Raspberry Pi (een singleboardcomputer) om te decoderen en te communiceren dat de auto verbonden is met een snellaadpaal. Zo konden we de auto ontladen met een omvormer.”

Justin, Tim en Nick wisten uiteindelijk de stroom uit de auto (400 volt DC) om te zetten naar stroom die men normaliter in huis nodig heeft (3-fase 230v AC), en op te slaan in een accu. Justin: “Die accu levert dezelfde energie als de netaansluiting van je energieleverancier. Je wasmachine, lampen, laptop en tv kunnen hier dus ook echt op werken. In die zin is onze oplossing een extra energievoorziening voor je huis.”

Frikandellen

Om hun resultaten kracht bij te zetten bakten de studenten tijdens een gezamenlijke barbecue frikandellen in frietpannen op stroom die middels de omvormer uit de Polestar werd gehaald. “Welkome snacks voor onze medestudenten, maar van het proces erachter werden zij ook ontzettend enthousiast”, aldus Justin.

Dat enthousiasme wordt gedeeld door veel mensen op LinkedIn, waar Justin de bevindingen van zijn team deelde. “We zijn door verschillende bedrijven uitgenodigd om ons omvormsysteem te testen. Zelfs bedrijven die met Lightyear (auto op zonne-energie, red.) werkten en Polestar zelf weten ons te vinden.”

Verbeteren en installeren

Wat dat inhoudt voor de toekomst weet de student nog niet. Wel heeft Justin al verschillende stageplaatsen aangeboden gekregen. “Het is nu echter aan de volgende groep om dit project te vervolgen. Zij gaan ons proof of concept verbeteren en het wellicht installeren bij Bas Koeten thuis. Of ik het lastig vind om dit los te laten? Nee hoor. Een van mijn groepsgenoten blijft het contactpunt voor de nieuwe studenten, dus ik weet dat het bij hem in goede handen ligt.”

Wel realiseert Justin zich dat hij, samen met zijn groep, een letterlijke stroomversnelling op gang heeft gebracht. “Ook het bedrijfsleven weet nu dat het omvormen van stroom voor thuisgebruik mogelijk is. Veel fabrikanten zouden begin dit jaar laadpalen produceren die dit bewerkstelligen, maar er is er nog geen op de markt gebracht. Dat wij hebben laten zien dat dit inderdaad kan, zal het hele proces wellicht versnellen.”

Bron: https://bron.fontys.nl/je-auto-als-stopcontact-voor-je-frituurpan-het-kan/