Nieuws » Inzet 24h Barcelona bekroond met podiumplaats

Nieuws | september

Inzet 24h Barcelona bekroond met podiumplaats

In het weekend van 6-8 september kwamen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een startveld met coureurs uit 27 verschillende landen en teams met 14 verschillende nationaliteiten voor de race van dit jaar. De inschrijflijst vermeldde in totaal 58 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd. Bas Koeten Racing zette onder de teamnaam ‘NKPP – YMOR Racing’ een SEAT Leon Supercopa in met een vier man sterke rijdersbezetting. Voor het Westfriese team was dit de tweede 24-uurs race in een week tijd. De inzet van team en rijders werd na 24 uren bekroond met een fantastische tweede plaats op het podium.

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai en Hongarije, is ook elk jaar van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Aston Martin Vantage, een Ferrari F430 GT3 Scuderia, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren zijn ingedeeld in de dieselklassen D1 en D2. De SEAT Leon Supercopa van NKPP – YMOR Racing (by Bas Koeten Racing) ging van start in de met maar liefst 12 auto’s bezette A3T klasse. Bijna 10 Supercopa’s waren terug te vinden op de startlijst.

24h_Barcelona_2013_-_NKPP_YMOR_Racing_-_Bas_Koeten_Racing_-_010

De SEAT Leon Supercopa was afgelopen jaar niet onverdienstelijk ingezet in diverse lange-afstandsraces waaronder het Winterkampioenschap op Circuit Park Zandvoort. De auto is voorzien van een 330 PK sterke 2.0 TFSI motor en een aangepaste DSG-versnellingsbak. Eerder dit jaar is de auto nog verder geüpgrade door toevoeging van een extra grote brandstoftank, polyester deuren en een grotere remmenset.

Reeds op donderdag reden de rijders circa 500 kilometer met de auto op het F1-circuit tijdens de optionele trainingsdag. Daar werd de finale afstelling van de auto vastgesteld die moest zorgen voor een goede balans tussen handling, slijtage en uithoudingsvermogen. De trainingsdag werd gevolgd door de officiele vrije training, de kwalificatie en de verplichte nachttraining op vrijdag. In de kletsnette kwalificatie wist het team zich in de slotfase te nestelen op een 34e startplaats temidden van de concurrenten in de A3T-klasse. Na afloop viel het team echter een forse straf ten deel, achteraan starten, vanwege het poetsen van de auto in de pitbox tijdens een parc fermé periode.

Op zaterdag doofden de rode lampen op de startstreep om stipt 12:00 uur. Een veld van bijna 60 op en top geprepareerde auto’s stormde over het rechte stuk onder wisselende weersomstandigheden. De 24-uurs race werd circa 20 maal voor korte of langere periode geneutraliseerd middels een zogenaamde Code 60-periode. Dit gaf het team enkele malen de kans om tijdrovende pittijd te besparen. De tweede stint van de wedstrijd werd afgesloten met een klapband die tot gevolg had dat het linker voorscherm en de koplamp kapotgeslagen werden. Terwijl de weergoden voor een extra dimensie zorgden, regen en zon wisselden zich meerdere malen af, wist het racende viertal de auto al snel naar het eerste scherm (top 25) te rijden.

Bij het vallen van de nacht was de SEAT Leon Supercopa terug te vinden rond de 22e plaats waar het team zich lange tijd kon consolideren. Vanwege de juiste combinatie tussen tankinhoud, brandstofverbruik en uithoudingsvermogen van de coureurs konden rijbeurten van gemiddeld 1:45 uur aangehouden worden. Gedurende de nacht kon dit schema continu gevolgd worden waardoor het team nog enkele plaatsen wist te winnen ten koste van snellere GTs die vaker de pitstraat moesten opzoeken. Bovendien waren er talrijke voorvallen waarbij auto’s licht of zwaar beschadigd raakten. Midden in de nacht crashte één van de favorieten, Stefan Mucke in zijn supersnelle Aston Martin, zwaar op het rechte stuk nadat hij op hoge snelheid in aanraking kwam met een Porsche GT3 Cup R.

Dat vrijwel geen enkel team gespaard blijft van technische tegenslag bleek in de vroege ochtend. Bij het uitrijden van de pitstraat bleek de SEAT Leon Supercopa vermogen te missen. Nadat de ronde was uitgereden, bracht de rijder de auto naar binnen waar al snel de diagnose werd gesteld dat de elektronica op het stuurwiel voor een storing zorgde. Bas Koeten Racing wist het stuurwiel snel te wisselen aangezien het team een reserveauto had meegenomen naar Barcelona.

Tijdens zonsopkomst had het rijderskwartet zich weten te nestelen juist achter de top 10 van het algemeen klassement. Goed werk van de tankcrew en technische crew zorgde voor een beperkt aantal pitstops die ook snel werden uitgevoerd. Een uur voordat de finishvlag gezwaaid zou worden, voerde het team de laatste rijderswissel uit. Ondertussen was de koploper in de A3T divisie uitgevallen waardoor de equipe de leider was in de klasse. Bovendien reed de SEAT Leon Supercopa zelfs 7e in het algemeen klassement, een tussenstand waar vriend en vijand danig door verrast was.

De slotfase van de race werd echter gekenmerkt door wat technische tegenslag. Een extra pitstop werd ingelast voor een vermeende lekke rechter voorband, maar direct na het uitrijden van de pitstraat bleek het euvel groter: de fuseekogel was afgebroken en had de velg van binnen zwaar beschadigd. Na 4,5 kilometer kwam de auto opnieuw binnen alwaar de fuseekogel middels een noodreparatie in 5 minuten weer de baan op geholpen werd. De leidende positie in de A3T-klasse werd afgestaan aan de top 10 werd verlaten.

Om exact 12:00 uur, 24 uur na het doven van de startlichten, viel de finishvlag op het rechte eind en kwam er een einde aan een waanzinnige race. Het eindresultaat voor de equipe van NKPP – YMOR Racing (by Bas Koeten Racing) was een prachtige tweede plaats in de competitieve A3T-klasse en een dertiende plaats in het algemeen klassement. Aanvankelijk voelde het team de teleurstelling over het verliezen van de leidende positie in de klasse, maar al snel realiseerde eenieder dat het eindresultaat de gestelde doelstelling en verwachting reeds had overtroffen.

Met een fraaie set bekers, race-overalls doorweekt van champagne en een oneindige hoeveelheid unieke herinneringen sloot het team een fantastisch raceavontuur in Barcelona af.