Nieuws » ‘Een beetje Koeten-bloed’ – Het belang van instroom- en doorstroomklasses op nationaal niveau

Nieuws | augustus

‘Een beetje Koeten-bloed’ – Het belang van instroom- en doorstroomklasses op nationaal niveau

Sinds 2018 is de Ford Fiesta Sprint Cup is 2018 een belangrijke instroomklasse voor de autosport. 140 PK, voorwielaandrijving, slicks, data, video, setup. In dit soort klasses leggen rijders de basis voor hun toekomst en komen ze los van hun vooropleiding, veelal in karting. Begeleiding verschuift van vaders richting teams met hun engineers en datacrew. Dit weekend zagen we het belang hiervan terug op Circuit Zandvoort toen de Porsche Supercup werd verreden in het voorprogramma van de Formule 1.

2018 Fiesta kampioen Loek Hartog reed in 2019 met ons team zijn eerste jaar Porsche Carrera Cup Benelux, gevolgd door de titel in 2020. Toen stroomde Loek door naar Porsche Carrera Cup Deutschland en later ook Porsche Supercup. Geen gemakkelijke opgave om als tiener je budget bij elkaar te boxen. Maar als twingtiger stond hij afgelopen zondagmiddag op zijn thuiscircuit op Pole Position van de meest prestigieuze merkencup van de wereld. Voor de race troffen we elkaar in het Porsche paddock. Even een stevige knuffel, een peptalk, een oprechte uitwisseling van gevoelens. Een uur later hengelde hij de overwinning binnen met de kampioenschapsleider op zijn achterbumper.

Kippevel en waterige ogen

Het lijkt misschien een optocht, maar niets is minder waar. Cupracen op het scherpst van de snede, elk foutje wordt afgestraft. Net als Ford Fiesta Sprint Cup (en Mazda MX5 Cup en BMW M2 CS Racing Cup Benelux) organisator Dick van Elk hebben we elke seconde van de Porsche Supercup races op Zandvoort gevolgd. Op het puntje van onze stoel op de tribune langs het rechte stuk. Uitzicht op een groot scherm. Oprecht zenuwachtig voor onze Loekie. En daar kwam hij op P1 over de streep. Zijn gegil over de radio werd live uitgezonden, kippenvel en waterige ogen. Zo trots zijn we dan op de pupillen die onze school doorlopen hebben.

Loek staat hierin niet alleen. Andere pupillen die we we begeleid hebben in de Ford Fiesta’s, hebben het ook ver geschopt. Jop Rappange rijdt GT World Challenge (GT3), zijn jongere broer Dante GT4 European Series, Daan Pijl rijdt GT3s in diverse kampioenschappen, Colin Caresani rijdt GT3 op de Nordschleife. Maxime Oosten kwam uit de Mazda MX5 Cup, reed met ons een gastrace in de Porsche Supercup op Spa in 2020, werd dubbel BMW M2 kampioen in 2022 en rijdt nu ADAC GT4 met een BMW M4 GT4. Nog altijd hebben we goed contact met deze rijders. Op en naast de circuits, tijdens en tussen evenementen. We leren nog altijd van elkaar en het wederzijds respect is groot.

Samen succes halen

Onze huidige lichting in BMW M2 CS Racing Cup Benelux en Ford Fiesta Sprint Cup geniet ook een talentenstatus van de KNAF. Senna van Soelen, Gianni van de Craats, Sen Roodenburg en Esmee Kosterman worden nu door ons klaargestoomd voor hun vervolgstappen. We halen veel voldoening uit de begeleiding van jonge ambitieuze rijders in instroom- en doorstroomklasses. Samen successen behalen is het mooiste wat er is. Als ze dan goed terecht komen en blijven scoren zijn we trots. Zoals afgelopen zondag toen Loek op Zandvoort won. Zeker als ze zelf aangeven dat ze nog altijd een beetje Koeten-bloed hebben😉