Volop aandacht voor nieuwe Toyota GT86 Cup

Afgelopen weekend maakte autosportland kennis met een splinternieuw initiatief: de Toyota GT86 Cup. Op Circuit Park Zandvoort was de eerste auto te zien waaraan enkele maanden ontwikkeling en testwerk vooraf ging. De pitbox waarin de auto was opgesteld, werd drie dagen lang druk bezocht door coureurs en teams die hun licht wilden opsteken. De eerste cupauto’s werden reeds besteld en vele aanmeldingen voor testritten op 8 november werden opgetekend. Vanwege het grote animo is er op 4 december een extra mogelijkheid om testritten te maken.

Diverse partners hebben met succes toegewerkt naar een interessant pakket waarbij betaalbaarheid één van de hoofddoelen was. De nieuwe auto draagt de benaming Toyota GT86 Cup en is breed inzetbaar tegen aantrekkelijke running costs. Juist dit is volgens de initiatiefnemers heden ten dage de sleutel tot succes. Niet alleen in de endurancecup van DNRT zal de auto veelvuldig terug te zien zijn, ook in sprintraces en het Burando Production Open zal de auto ingezet kunnen worden.

Het uitgangspunt van de nieuwe Toyota GT86 Cup is een standaard GT86 met 2.0 16v boxermotor en achterwielaandrijving. Deze wordt geleverd door Auto Beernink & de Bekker en Global Car Company. De motor levert 200 PK bij 7.000 toeren en is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-versnellingsbak. De cupauto beschikt over een FIA-goedgekeurde rolkooi welke ingebouwd wordt door Peter Popeijus van Wielhoven Technology. Verder beschikt de cupauto over een schokbrekerset van Intrax en een sperdifferentieel. De auto is voorzien van een geventileerde Brembo remmenset. Ook beschikt de auto over een kortere eindoverbrenging en het totaalgewicht komt uit op circa 1.150 kg. Daarbij is de gewichtsverdeling voor-achter 54%-46%. De nieuwe cupauto’s worden opgebouwd door de ervaren technici van Bas Koeten Racing.

Op vrijdag 8 november en woensdag 4 december kunnen geïnteresseerde rijders de auto zelf aan de tand voelen op Circuit Park Zandvoort om ook overtuigd te raken van de potentie van de Toyota GT86 Cup. Inschrijving voor deze testritten kan plaatsvinden door een e-mail te sturen naar info@GT86cup.nl. Dit najaar volgt de uitlevering van de eerste serie auto’s waarvan de eerste 10 auto’s met een extra korting worden aangeboden. Tijdens de testdagen zullen rijders uitgebreid geïnformeerd worden over de mogelijkheden tot het inzetten, kopen en huren van een Toyota GT86 Cup.

Voor meer informatie, aanmelding voor testritten en bestellingen kan contact opgenomen worden met de initiatiefnemers van de Toyota GT86 Cup:
E: info@GT86cup.nl
W: www.GT86cup.nl
T: 0228 – 567 537 (Bas Koeten Racing)
Facebook: Toyota GT86 Cup
Twitter: @GT86CupNL

Tweemaal P2 voor WOLF GB08 op Spa

Tijdens het voorlaatste evenement van de Supercar Challenge behaalden de Italiaanse tweelingbroers Nicola en Stefano De Val tweemaal een tweede plaats in de Superlights Divisie (CN-klasse) met de Wolf GB08. Bovendien wisten de broers op voortreffelijke wijze hun mannetje te staan in de sterk bezette SPEED EuroSeries die in hetzelfde startveld reden. Wolf Racing Cars wist in de 90-minuten race zelfs beslag te leggen op P1, P4 en P6 overall in een veld van 36 auto’s.

Bekijk de foto’s.

Inzet 24h Barcelona bekroond met podiumplaats

In het weekend van 6-8 september kwamen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een startveld met coureurs uit 27 verschillende landen en teams met 14 verschillende nationaliteiten voor de race van dit jaar. De inschrijflijst vermeldde in totaal 58 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd. Bas Koeten Racing zette onder de teamnaam ‘NKPP – YMOR Racing’ een SEAT Leon Supercopa in met een vier man sterke rijdersbezetting. Voor het Westfriese team was dit de tweede 24-uurs race in een week tijd. De inzet van team en rijders werd na 24 uren bekroond met een fantastische tweede plaats op het podium.

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai en Hongarije, is ook elk jaar van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Aston Martin Vantage, een Ferrari F430 GT3 Scuderia, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren zijn ingedeeld in de dieselklassen D1 en D2. De SEAT Leon Supercopa van NKPP – YMOR Racing (by Bas Koeten Racing) ging van start in de met maar liefst 12 auto’s bezette A3T klasse. Bijna 10 Supercopa’s waren terug te vinden op de startlijst.

24h_Barcelona_2013_-_NKPP_YMOR_Racing_-_Bas_Koeten_Racing_-_010

De SEAT Leon Supercopa was afgelopen jaar niet onverdienstelijk ingezet in diverse lange-afstandsraces waaronder het Winterkampioenschap op Circuit Park Zandvoort. De auto is voorzien van een 330 PK sterke 2.0 TFSI motor en een aangepaste DSG-versnellingsbak. Eerder dit jaar is de auto nog verder geüpgrade door toevoeging van een extra grote brandstoftank, polyester deuren en een grotere remmenset.

Reeds op donderdag reden de rijders circa 500 kilometer met de auto op het F1-circuit tijdens de optionele trainingsdag. Daar werd de finale afstelling van de auto vastgesteld die moest zorgen voor een goede balans tussen handling, slijtage en uithoudingsvermogen. De trainingsdag werd gevolgd door de officiele vrije training, de kwalificatie en de verplichte nachttraining op vrijdag. In de kletsnette kwalificatie wist het team zich in de slotfase te nestelen op een 34e startplaats temidden van de concurrenten in de A3T-klasse. Na afloop viel het team echter een forse straf ten deel, achteraan starten, vanwege het poetsen van de auto in de pitbox tijdens een parc fermé periode.

Op zaterdag doofden de rode lampen op de startstreep om stipt 12:00 uur. Een veld van bijna 60 op en top geprepareerde auto’s stormde over het rechte stuk onder wisselende weersomstandigheden. De 24-uurs race werd circa 20 maal voor korte of langere periode geneutraliseerd middels een zogenaamde Code 60-periode. Dit gaf het team enkele malen de kans om tijdrovende pittijd te besparen. De tweede stint van de wedstrijd werd afgesloten met een klapband die tot gevolg had dat het linker voorscherm en de koplamp kapotgeslagen werden. Terwijl de weergoden voor een extra dimensie zorgden, regen en zon wisselden zich meerdere malen af, wist het racende viertal de auto al snel naar het eerste scherm (top 25) te rijden.

Bij het vallen van de nacht was de SEAT Leon Supercopa terug te vinden rond de 22e plaats waar het team zich lange tijd kon consolideren. Vanwege de juiste combinatie tussen tankinhoud, brandstofverbruik en uithoudingsvermogen van de coureurs konden rijbeurten van gemiddeld 1:45 uur aangehouden worden. Gedurende de nacht kon dit schema continu gevolgd worden waardoor het team nog enkele plaatsen wist te winnen ten koste van snellere GTs die vaker de pitstraat moesten opzoeken. Bovendien waren er talrijke voorvallen waarbij auto’s licht of zwaar beschadigd raakten. Midden in de nacht crashte één van de favorieten, Stefan Mucke in zijn supersnelle Aston Martin, zwaar op het rechte stuk nadat hij op hoge snelheid in aanraking kwam met een Porsche GT3 Cup R.

Dat vrijwel geen enkel team gespaard blijft van technische tegenslag bleek in de vroege ochtend. Bij het uitrijden van de pitstraat bleek de SEAT Leon Supercopa vermogen te missen. Nadat de ronde was uitgereden, bracht de rijder de auto naar binnen waar al snel de diagnose werd gesteld dat de elektronica op het stuurwiel voor een storing zorgde. Bas Koeten Racing wist het stuurwiel snel te wisselen aangezien het team een reserveauto had meegenomen naar Barcelona.

Tijdens zonsopkomst had het rijderskwartet zich weten te nestelen juist achter de top 10 van het algemeen klassement. Goed werk van de tankcrew en technische crew zorgde voor een beperkt aantal pitstops die ook snel werden uitgevoerd. Een uur voordat de finishvlag gezwaaid zou worden, voerde het team de laatste rijderswissel uit. Ondertussen was de koploper in de A3T divisie uitgevallen waardoor de equipe de leider was in de klasse. Bovendien reed de SEAT Leon Supercopa zelfs 7e in het algemeen klassement, een tussenstand waar vriend en vijand danig door verrast was.

De slotfase van de race werd echter gekenmerkt door wat technische tegenslag. Een extra pitstop werd ingelast voor een vermeende lekke rechter voorband, maar direct na het uitrijden van de pitstraat bleek het euvel groter: de fuseekogel was afgebroken en had de velg van binnen zwaar beschadigd. Na 4,5 kilometer kwam de auto opnieuw binnen alwaar de fuseekogel middels een noodreparatie in 5 minuten weer de baan op geholpen werd. De leidende positie in de A3T-klasse werd afgestaan aan de top 10 werd verlaten.

Om exact 12:00 uur, 24 uur na het doven van de startlichten, viel de finishvlag op het rechte eind en kwam er een einde aan een waanzinnige race. Het eindresultaat voor de equipe van NKPP – YMOR Racing (by Bas Koeten Racing) was een prachtige tweede plaats in de competitieve A3T-klasse en een dertiende plaats in het algemeen klassement. Aanvankelijk voelde het team de teleurstelling over het verliezen van de leidende positie in de klasse, maar al snel realiseerde eenieder dat het eindresultaat de gestelde doelstelling en verwachting reeds had overtroffen.

Met een fraaie set bekers, race-overalls doorweekt van champagne en een oneindige hoeveelheid unieke herinneringen sloot het team een fantastisch raceavontuur in Barcelona af.

Met SEAT Leon Supercopa aan start van 24H BARCELONA

Komend weekend komen raceteams van over de hele wereld bijeen op het Circuit de Catalunya, de beroemde locatie van de Spaanse Formule 1-Grand Prix, voor 24H BARCELONA. In de afgelopen jaren is de internationale uitstraling van dit evenement sterk gegroeid, wat heeft geleid tot een startveld met coureurs uit 27 verschillende landen en teams met 14 verschillende nationaliteiten voor de race van dit jaar. De inschrijflijst vermeldt in totaal 64 teams met een rijke variatie aan GT’s, toerwagens en 24H Specials, waarmee een spannende en afwisselende race lijkt te zijn gegarandeerd. Bas Koeten Racing zet onder de teamnaam ‘NKPP – YMOR Racing’ een SEAT Leon Supercopa in met een vier man sterke rijdersbezetting. Voor het Westfriese team is dit de tweede 24-uurs race in een week tijd. Het team rijdt voor de derde opeenvolgende maal in Barcelona.

Nieuwjaarsrace_-_6_januari_2013_-_Circuit_Park_Zandvoort_-_Bas_Koeten_Racing_-_31

Het concept met verschillende klassen, bekend van de races in Dubai en Hongarije, is ook van toepassing op de 24H BARCELONA. De klasse A6 is bedoeld voor GT3-auto’s, met momenteel een Aston Martin Vantage, een Ferrari F430 GT3 Scuderia, een Ferrari 458 GT3, een Porsche 911 GT3 R en drie Mercedes-Benz SLS AMG GT3’s op de inschrijflijst. Er zijn speciale klassen voor Porsche Cup-auto’s van de modelgeneraties 996 en 997, terwijl de klassen SP2 en SP3 openstaan voor GT4-auto’s, silhouet-voertuigen en andere spectaculaire sportwagens. De klassen A2, A3T, A4 en A5 zijn bestemd voor toerwagens met benzinemotoren. Toerwagens met dieselmotoren zijn ingedeeld in de dieselklassen D1 en D2. De SEAT Leon Supercopa van NKPP – YMOR Racing (by Bas Koeten Racing) gaat van start in de goed bezette A3T klasse. Bijna 10 Supercopa’s zijn terug te vinden op de startlijst.

De SEAT Leon Supercopa is afgelopen jaar niet onverdienstelijk ingezet in diverse lange-afstandsraces waaronder het Winterkampioenschap op Circuit Park Zandvoort. De auto is voorzien van een 2.0 TFSI motor en een aangepaste DSG-versnellingsbak. Eerder dit jaar is de auto nog verder geüpgrade door toevoeging van een extra grote brandstoftank, polyester deuren en een grotere remmenset.

De organisatoren hebben ervoor gezorgd dat het evenement uitstekend te volgen is voor thuisblijvers. Er is een live-website met diverse elementen als videobeelden, livetiming en het laatste nieuws, terwijl er ook regelmatig updates en foto’s zullen worden geplaatst op Facebook en Twitter. Ook Bas Koeten Racing verzorgt via haar eigen kanalen voor frequente updates over het evenement.

De actie op het Circuit de Catalunya start op donderdag 5 september met een trainingsdag waarop de rijders kunnen kennismaken met het circuit. Op vrijdag 6 september volgen opnieuw een vrije training, gevolgd door de kwalificatie van 17.45 tot 19.45 uur en de avondtraining van 21.00 tot 23.00 uur. De 24-uursrace start op zaterdag 7 september om 12.00 uur. Voor het team van Bas Koeten Racing is 24H BARCELONA de tweede 24-uurs race in een week tijd. Afgelopen weekend stond het team met een WOLF GB08 aan de start van 24hours of Zolder in Belgie.

Facebook: http://www.facebook.com/24hseries
Twitter: @24HSERIES | Use #24HBCN
Live website: live.24hseries.com (online Friday 6th)

In actie met WOLF GB08 en Viper tijdens GAMMA Racing Days

Na het succesvolle optreden in de Superlights divisie van de Supercar Challenge op Circuit Zolder rijdt Bas Koeten Racing in het weekend van 2-4 augustus opnieuw met de WOLF GB08 in deze snelle klasse tijdens de GAMMA Racing Days op TT-Circuit Assen. Dit uiterst populaire evenement wordt gekenmerkt door een unieke mix van autosport en motorsport. Bovendien geeft David Coulthard zondag 4 augustus een demonstratie met een Formule 1 auto van Red Bull Racing. Naast de WOLF GB08, bestuurd door Nicola en Stefano De Val, komt het team van Bas Koeten Racing in actie in de GT-divisie van de Supercar Challenge met een ruim 500 PK sterke Viper.

Al jaren zijn de Racing Days een vast onderdeel van de jaarkalender van TT-Circuit Assen. Onder bezoekers en deelnemers is dit evenement bijzonder populair. De organisatoren weten telkens een aantrekkelijke mix van klasses te programmeren waarbij diverse disciplines van de autosport, GTs worden afgewisseld met toerwagens en formulewagens, maar ook de motorsport volop aan bod komen. Bovendien maken de snelle Superkarts opnieuw hun opwachting. Elk jaar zijn de tribunes van het prachtige circuit van Assen volop gevuld met race-enthousiastelingen.

Supercar_Challenge_-_28-29_september_2013_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_82

Tijdens het laatste evenement op Circuit Zolder met de WOLF GB08 (Sport Prototype) wist het team van Bas Koeten Racing hoge ogen te gooien met het zwart/gouden racemonster. In de CN-klasse van de Superlights divisie was het Italiaanse duo Nicola en Stefano De Val oppermachting. Het tweetal kon zelfs de tweede plaats overall opeisen, vlak achter de veel sterkere Radical SR8 van Henk Thuis. Het Westfriese team hoopt deze mooie prestatie tijdens de GAMMA Racing Days te kunnen evenaren. Zowel de 255 PK sterke WOLF GB08 als de Italiaanse tweelingbroers kwamen nog niet eerder in actie op het TT-Circuit van Assen. Op de vrijdag zal dus tijdens de trainingen door het team volop gewerkt aan het vinden van de juiste afstelling voor de races van zaterdag en zondag.

Naast de WOLF GB08 brengt Bas Koeten Racing de knaloranje Viper van coureur Bert de Heus mee naar Assen. Het laatste optreden van deze auto was tijdens 24h Dubai in januari 2013 alwaar de auto fors beschadigd raakte na een crash in een betonnen muur langs de baan. Dit voorjaar is de auto opnieuw opgebouwd. Inmiddels staat de auto, voorzien van een 6,3 liter V10 motor, weer klaar om in actie te komen. Bert de Heus zal de auto de sporen geven in de GT-divisie van de Supercar Challenge. Net als in de Superlights divisie wordt op zaterdag een uur lang gestreden om de overwinning en op zondag 45 minuten. In beide races dient een verplichte pitstop te worden uitgevoerd.

24h_Dubai_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_382

Op zondag 4 augustus zal niemand minder dan ex-F1 coureur David Coulthard een demonstratie geven om een mooie show weg te geven met een Formule 1 auto van Red Bull Racing. Uiteraard zal Coulthard een poging wagen om het bestaande ronderecord te verbeteren. Daarnaast kunnen de nodige donuts verwacht worden op de baanvakken waar de meeste toeschouwers zich bevinden.

Bijzonder aan de GAMMA Racing Days is dat het publiek het evenement gratis kan bijwonen. Toegangskaarten zijn te downloaden op www.theracingday.nl of af te halen bij alle GAMMA-vestigingen. Tegen een geringe toeslag kunnen bezoekers een toegangskaart aanschaffen voor de paddock van TT-Circuit Assen.


Toegangskaarten

Toegang tot de GAMMA Racing Days is GRATIS op vertoon van het zogenaamde ‘ FREE TICKET’. Het ‘FREE TICKET’ geeft op zondag 4 augustus toegang tot de taluds en tribunes rond het TT Circuit Assen. Kaarten voor de ‘Race Paddock’, het binnenterrein waar alle coureurs en hun voertuigen verblijven en diverse demonstraties worden gehouden, of kaarten voor de trainingen op vrijdag of zaterdag zijn online te bestellen onder ‘Paddock Tickets’ op www.theracingday.nl. U kunt hier eenvoudig en snel uw gratis entreebewijs afdrukken.

Paddock: mis het niet! Reserveer nu je kaarten voor de paddock. De paddock is het binnenterrein van het TT Circuit Assen, letterlijk het hart van de GAMMA Racing Day. Kijk hoe de teams zich voorbereiden, stap zelf eens op een “racer”, verzamel handtekeningen op het Pioneer podium of geniet gewoon van al die techniek. Met een Paddock ticket beleef je alle exclusieve voertuigen, de coureurs en de sleutelende teams van dichtbij. Kaarten voor de paddock op zondag 4 augustus kosten 15 Euro. Kinderen tot de leeftijd van 12 jaar mogen het hele weekend GRATIS mee naar binnen, mits onder begeleiding van een volwassene.

Zondag geen tijd? Op vrijdag en zaterdag zijn er de hele dag trainingen en zaterdagmiddag vinden de eerste autoraces plaats. Het TT Circuit inclusief paddock is op deze dagen tegen betaling toegankelijk. Op vrijdag en zaterdag geldt een entreeprijs van 5 Euro per dag inclusief toegang tot de paddock.

Prijzen

Entree zondag circuit: GRATIS op vertoon van FREE TICKET
Entree zondag paddock: 15 Euro
Entree zaterdag circuit + paddock: 5 Euro
Entree vrijdag circuit + paddock: 5 Euro
Op www.theracingday.nl is alle informatie over entreekaarten te vinden.

Bereikbaarheid

Het TT Circuit Assen ligt pal aan de A28. Het circuit is goed te bereiken met het openbaar vervoer en automobilisten en motorrijders parkeren gratis. U wordt door de verkeersbegeleiders naar een parkeerterrein geleid. Het grootste verharde parkeerterrein is gesitueerd bij de ingang Noordlus.

Programma

Vrijdag 2 augustus
09:00 uur CIK-FIA European Superkart Championship
09:40 uur NEC Formula Renault 2.0
10:20 uur Supercar Challenge (Superlights en Sport)
10:55 uur Supercar Challenge (GT en Supersport)
11:40 uur CIK-FIA European Superkart Championship
12:10 uur Pauze
12:55 uur NEC Formula Renault 1.6
13:30 uur NEC Formula Renault 2.0
14:10 uur Supercar Challenge (Superlights en Sport)
14:40 uur Supercar Challenge (GT en Supersport)
15:20 uur CIK-FIA European Superkart Championship
16:00 uur NEC Formula Renault 1.6
16:30 uur NEC Formula Renault 2.0
17:10 uur NK HTGT

Zaterdag 3 augustus
09:00 uur FIM Sidecar World Championship
09:30 uur ONK Dutch Supersport
10:00 uur ONK Dutch Superbikes
10:30 uur FIM Sidecar World Championship
11:10 uur CIK-FIA European Superkart Championship – Race 1
11:45 uur ONK Dutch Supersport
12:15 uur ONK Dutch Superbikes
12:45 uur FIM Sidecar World Championship
13:05 uur Pauze
14:00 uur NEC Formula Renault 2.0 – Race 1
14:45 uur Supercar Challenge (Superlights en Sport) – Race 1
16:10 uur NEC Formula Renault 1.6 – Race 1
16:50 uur Supercar Challenge (GT en Supersport) – Race 1
18:15 uur NK HTGT – Race 1

Zondag 4 augustus
09:10 uur ONK Dutch Supersport – Race
09:50 uur ONK Dutch Superbikes – Race
10:30 uur CIK-FIA European Superkart Championship – Race 2
11:00 uur Demonstraties
11:35 uur FIM Sidecar World Championship – Race
12:15 uur Yamaha R125 Cup – Powered by GAMMA – Demonstraties
13:25 uur NEC Formula Renault 2.0 – Race 2
14:10 uur Supercar Challenge (Superlights en Sport) – Race 2
15:10 uur Demonstraties
15:35 uur NEC Formula Renault 1.6 – Race 2
16:15 uur NK HTGT – Race 2
17:00 uur Supercar Challenge (GT en Supersport) – Race 2

Verdubbelde inzet tijdens Superstars @ Zolder

In het weekend van 21-23 juni wordt één van de mooiste evenementen op Circuit Zolder (B) van dit jaar georganiseerd: de Superstars @ Zolder. Alle divisies van de Supercar Challenge komen aan bod, alsmede de prestigieuze Superstars International Series, het Italiaanse GT Sprint kampioenschap en de Suzuki Swift Cup en het Burando Production Open uit het Dutch Power Pack. Bas Koeten Racing komt in twee divisies van de Supercar Challenge uit. Met een nieuwe WOLF GB08 wordt gestreden in de Superlights divisie. Deze week werd ook nog een SEAT Leon Supercopa aan de line-up toegevoegd. Deze zal strijden in de Supersport divisie.

WOLF_GB08_-_Foto_01_-_600_pixels

Dit jaar staat voor de Supercar Challenge in het teken van het debuut van de Superlights divisie. Onder meer de nieuwe Praga’s, de Radicals SR3, SR5 en SR8 zijn terug te vinden op de startlijsten. Ook Group CN Sport Prototypes zijn toegelaten in deze groeiende klasse. Bas Koeten Racing zet tijdens het Superstars @ Zolder evenement een snelle WOLF GB08 Sport Prototype in. De matzwarte auto zal bestuurd worden door de Italiaanse tweelingbroers Nicola en Stefano De Val. Tijdens hun laatste optreden, begin april op Spa-Francorchamps, wisten zij de concurrentie af te troeven en allevier de races van dat weekend op hun naam te schrijven. Beide broers kunnen teren op meerdere jaren Formule Renault ervaring en zijn zodoende gewend aan de hoge bochtensnelheden en het benutten van de aerodynamische eigenschappen van de rappe WOLF GB08.

De concurrentie bij de CN Sport Prototypes zal komend weekend bestaan uit meerdere merken. Jürgen van Hover verschijnt aan de start met zijn Norma. Ook Filip Declercq heeft een soortgelijke auto ingeschreven. Het tweetal Guy Verheyen / Hans Verhelst brengt een Radical SR5 mee. Tot slot rijdt Benny Goossens met een Juno SSE. Tenminste drie Radicals SR8 staan op de startlijst, waarvan er één bestuurd wordt door racende BN-er Rob Kamphues. Ook zijn er al zeven Radicals SR3 ingeschreven met als coureurs Priscilla Speelman, Ko Koppejan, Ziv Knoll, Glenn Haverhals, Kris Cools, het duo Jeuris/Wercks en het duo Rick van Geffen / Wibo Rademaker. Verder zullen diverse Nederlandse en buitenlandse rijders hun opwachting maken in de nieuwe Praga’s. De twee 50-minuten races in de Superlights divisie zullen een interessante krachtmeting worden tussen de diverse merken en types.

WOLF_GB08_-_Foto_02_-_600_pixels

De Supersport divisie van de Supercar Challenge is de grootste divisie en wordt gevuld met vele BMWs en SEAT Leon Supercopa’s. Aan de leiding van het kampioenschap gaat echter een rappe Lotus. Afgelopen dinsdag bevestigde Christian Dijkhof, voorman van AutosportInsurance.com, zijn deelname aan dit spectaculaire evenement in een SEAT Leon Supercopa van Bas Koeten Racing. Afgelopen winter werd deze auto volledig opnieuw opgebouwd. Dit jaar zal deze snelle auto tijdens diverse evenementen worden ingezet, waaronder 24hours Barcelona in september. Voor Dijkhof is de Supercar Challenge geen onbekend terrein. De Twentenaar reed al vaker in deze klasse en is bovendien met zijn bedrijf AutosportInsurance.com partner van de klasse. Vorig jaar reed Dijkhof een seizoen in een Saker Sportscar bij het team van Bas Koeten Racing. Tijdens het Superstars @ Zolder evenement rijdt de Supersport divisie een race van 55 minuten op zaterdagmiddag en een race van 50 minuten op zondagmiddag.

In de GT-divisie (Super GT, GT en GTB) van de Supercar Challenge is een keur aan merken te vinden. Onder meer een McLaren MP4-12C, diverse Ferrari 458s en dikke Vipers staan aan de start van dit kampioenschap. Tijdens dit evenement worden deze auto’s vergezeld van acht GTs uit het Italiaanse GT Sprint-kampioenschap. De GTs rijden zowel zaterdag als zondag een race van 60 minuten.

Kaarten voor dit spectaculaire evenement op Circuit Zolder zijn te bestellen via www.superstars-zolder.be. Een verslag van de races zal door SBS6 op televisie worden uitgezonden en tevens via YouTube verspreid worden.

Rijder gezocht voor 24h Barcelona (6-8 sep)

Op 6-7-8 september zal Bas Koeten Racing deelnemen aan 24hours Barcelona met een geheel nieuw opgebouwde SEAT Leon Supercopa. De bezetting zal bestaan uit vier rijders. Voor dit bijzondere evenement is Bas Koeten Racing nog op zoek naar een rijder. We bieden een ‘Arrive and Drive’ pakket:

– Inschrijfgeld
– Preparatie van de auto en reserveonderdelen
– Transport van de auto en materialen
– Autohuur
– Banden
– Slijtagedelen
– Circuitondersteuning (teammanager, engineers en data-engineer)
– Catering voor de coureurs (incl. ontbijt, lunch en diner)
– Verzekering van de auto (voorwaarden op aanvraag)

Er zullen maar liefst 70 auto’s (waarvan circa 10 SEAT Leon Supercopa’s) aan de start verschijnen, dus competitie is gegarandeerd.

SEAT_Leon_Supercopa_-_24hours_Barcelona
Neem voor kosten en voorwaarden contact op.

NKPP SEAT Leon Supercopa gaat los in BRCC

In het weekend van 7-8 juni verscheen de NKPP SEAT Leon Supercopa aan de start van het Belgian Race Car Championship (BRCC), een nieuwe klasse voor het team van Bas Koeten Racing. Na een vrije training en een kwalificatie op vrijdag, startte het duo Gijs/Harry op zaterdagavond in de 3-uurs race. Temidden van een startveld van dikke GTs en toerwagens, wist het rijdersduo zich goed te handhaven en vele plaatsen te winnen. Gestart vanaf P25 wist het team zich na 3 uur als 16e overall te klasseren. De eindstand was tevens een 3e plaats in de Toerisme Pro klasse en de SEAT Trophy.

SEAT_Leon_Supercopa_-_BRCC_-_Spa_Francorchamps

Raceverslag Mike Smit – DNRT Sportklasse @ Zandvoort

Mike Smit is zijn racecarrière begin 2012 begonnen door in de DNRT Toerklasse uit te komen met een Renault Clio. Klein verschil is dat Mike dit doet in een auto die volledig handbediend is omdat Mike een hoge dwarslaesie heeft. Keer op keer verlegt Mike zijn grenzen. Hieronder lees je het raceverslag van de eerste race van seizoen 2013 waarin Mike zichzelf heeft opgewerkt naar de Sportklasse.

Ik ben op zoek…

Na het succes tijdens mijn debuutjaar in de Toerklasse was ik bang dat het nieuwe begin in de Sportklasse tegen zou vallen. Één ding wist ik zeker: als je na een debuutseizoen in de Toerklasse de grootste beker mee naar huis krijgt, dan kun je jezelf alleen verbeteren door in een snellere groep te gaan rijden. We hadden echter niets aan de Clio gedaan om ’m sneller te maken maar in de wetenschap dat de Clio Cup vroeger minder dan twee minuten voor een rondje Zandvoort nodig had, ben ik dit seizoen op zoek naar een seconde of zes!

Shakedown met waterballet

Omdat de Clio tijdens de winter grondig onderhanden is genomen, leek het me verstandig om een paar keer te gaan trainen voordat de wedstrijden begonnen. In mijn laatste stukje schreef ik “Weer of geen weer; de winter is wat mij betreft over!” Helaas was het “geen weer” tijdens de OCA oefendag. Maar ja; afspraak is afspraak dus op 9 maart om kwart over 8 stond ik op een leeg Circuit Park Zandvoort te wachten totdat de Clio zou arriveren. Ik had het laatste mailtje gemist waarin stond dat 10 uur vroeg genoeg was, dus ik had ruim de tijd om koffie te drinken en de sleutel van box 1 en 2 op te halen.

Mike_Smit_-_05
Helaas had ik er niet aan gedacht om te vragen of de jongens van Koeten mijn regenbanden wilden meenemen, dus ik was verplicht solidair met de meeste coureurs die, net als ik, op Toyo’s de strijd aan gingen met de weergoden. Die weergoden gingen op 9 maart ook voor een record (24 uur regen achter elkaar) dus ik kon een verbetering van mijn eigen PR wel op m’n buik schrijven!

Volgens mij werden er wel weer records gebroken op het gebied van grindbakexpedities! We waren vooraf geïnformeerd dat er flink gevlagd zou worden en dat er af en toe een paar auto’s de baan zouden verlaten. De baan was zeiknat en inderdaad: links en rechts vlogen er auto’s van de baan. Pas toen ik een Alfa in de S-bocht op z’n dak zag liggen (waar geen Baco te bekennen was) drong het tot me door dat niet alles bij de oefeningen hoorde.

Aan het eind van de middag mochten we nog een aantal ronden voluit gaan, maar inmiddels was het zo vochtig in de auto dat de ruiten voortdurend besloegen. Ik had er al een lange dag op zitten en de auto was nog onbeschadigd dus: tijd om te stoppen.

Het gevoel terug

Op 19 en 20 maart kon er de hele dag getraind worden maar aangezien de auto prima was en ik geen endurance coureur ben kwam ik dinsdagochtend de 19e uitgeslapen op het CPZ aan waar al flink geknald werd. Ik wilde graag een race simulatie doen omdat ik vorig jaar een aantal “issues” heb gehad die pas in de laatste 4 ronden naar voren kwamen.

Om half twee ben ik de baan op gegaan en ik werd gelijk meegezogen in het hoge tempo van allerlei deelnemers die er al aardig vaart in hadden. Er reden een stuk of 6 formulewagens rond dus we moesten goed in de spiegels blijven kijken en de verschillende Westfields en Caterhams bleken zeer bedreven in het “laat remmen” (niet proberen uit te remmen dus!). Ik was redelijk te wagen aan een witte BMW met blauwe strepen waar ik dan ook meerdere duels mee uitgevochten heb en uiteindelijk klom ik pas om half vijf weer uit de Clio (tussentijds natuurlijk wel getankt en een paar keer wat gedronken).

Volgens mijn vader die langs de baan stond te klokken had ik het tempo aardig te pakken en met een voldoen gevoel en veel vertrouwen in de auto gingen we naar huis.

Nieuwe start

Ik begon met lage verwachtingen voor het eerst in de Sportklasse, maar ik had er zo’n zin in dat het me niet uitmaakte op welke plek ik zou eindigen. Ons vaste adres (box 7 en 8) was keurig ingericht met een pitvloer en de reclamehekjes die normaal op de rally paddock staan. De jongens van Koeten hadden de spulleboel verdeeld omdat de ene helft van de ploeg met de Wolf Racing Cars het hele weekend in Spa aan het racen waren terwijl de andere helft drie dagen lang in Zandvoort mocht werken. Box 7 was voor de twee E30’s van Remko en Pieter en in box 8 hadden we de twee snelle Clio’s van Martijn en ondergetekende opgesteld.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_12

Vrije training 6 april:

In de vrije training van afgelopen zaterdag konden we niet veel doen omdat we al na twee rondjes een rode vlag kregen vanwege een oliespoor op de baan. Daarna konden we nog maar twee rondjes rijden voordat we afgevlagd werden. De Sportklasse was iedere keer de laatste van de vier groepen en omdat er tijdens de kwalificaties van de andere groepen ook een paar akkefietjes waren, begon onze kwalificatie training pas om een uur of twaalf.

Kwalificatie training:

Ik wilde de kwalificatie training graag beginnen met een vrije baan dus ik had “race engineer” Rob gevraagd om de auto alvast vooraan op de pre-grid te zetten. Toen we de baan op mochten, ben ik er direct flink tegen aan gegaan. Ik was namelijk bang dat we weer na een paar rondjes weer afgevlagd zouden worden. Dit gebeurde gelukkig niet zodat ik uiteindelijk 10 rondes gereden heb met een 2:06.436 als snelste tijd! In deze klasse was mijn nieuwe PR slechts goed voor een 14e startplaats in een veld van 18 maar ik voelde me in ieder geval redelijk op m’n gemak tussen deze snelle auto’s.

Race 1:

De eerste race begon pas om een uur of drie en ik kon m’n startplek in eerste instantie goed verdedigen, maar bij het remmen voor de Tarzanbocht kwam er een rode BMW voorbij vliegen alsof ie een bank beroofd had! Vervolgens ging ie als een dolle tekeer zodat het me verstandig leek om er maar even achter te blijven. Helaas raakten we hierdoor ook de aansluiting met de voorgaande groep kwijt, dus toen de rode BMW voor de derde keer naast de baan gleed ben ik erlangs gegaan en heb ik geprobeerd om terug bij de groep te komen. Deze verdwenen helaas uit het zicht en toen ik halverwege de race mis schakelde voor de beklimming van de Hunserug, zat de rode BMW ook gelijk weer op m’n achterbumper. Ik was een beetje uit m’n ritme en omdat ik geen zin had in een aanvaring met het rode gevaar liet ik ‘m erlangs om gelijk de achtervolging in te zetten.

Ik kon de BMW vrij makkelijk volgen en had net bedacht dat ik ‘m in de laatste ronde voorbij zou steken toen de ophanging van z’n rechter voorwiel het begaf! Gelukkig deed de grindbak z’n werk zodat de BMW voor de vangrail stilstond maar voor het rode gevaar was geweken! In de op één na laatste ronde perste ik er nog een 2:06.279 uit maar meer dan een 14e plek zat er niet in.

536173_3990743027018_1287124683_n

Race 2:

De tweede race startte pas na vijven en ook deze keer mocht ik starten achter een mooie zilvergrijze Lotus. Deze start ging nog beter en ondanks dat ik in een sandwich tussen twee auto’s op de eerste bocht af stormde wist ik mijn positie te behouden en omdat de rode BMW die op miraculeuze wijze gerepareerd was, de auto’s achter mij ophield, kon ik deze keer de aansluiting met de groep vasthouden. Binnen een paar rondes was het helemaal leeg in m’n binnenspiegel terwijl ik nog steeds vlak achter de Lotus en een dikke BMW Z3 aanreed. Toen hun slicks opgewarmd waren moest ik helaas lossen maar door me te focussen op strakke racelijnen en late rempunten, reed ik halverwege de wedstrijd het gat naar de Z3 dicht met een snelste rondetijd van 2:05,639! De racedag was misschien te lang voor de Z3 want een ronde later kon ik ‘m uitremmen voor de Tarzanbocht en bij ‘m wegrijden. Geholpen door een storing in de Lotus ben ik als 10e geëindigd. Met een 14e plaats uit race 1 kwam ik als 13e in het dagklassement terecht.

Het waaide nog steeds behoorlijk in de pitstraat dus in goed overleg werd besloten om de prijsuitreiking bij ons in de pitbox te doen! Beregezellig natuurlijk en omdat het al na zevenen was heb ik ook nog met de pitcrew meegegeten en uiteindelijk reed ik pas om half 9 naar huis.

Topdag!

Mike Smit

Renault Clio #69

www.SmitRacingTeam.nl

https://www.facebook.com/SmitRacingTeam

In mijn zoektocht naar de overige 5 seconden zal ik toch een keer de overstap naar een setje slicks moeten gaan maken. Alle donaties zijn daarom welkom op P648500 en naast stickers op de auto biedt ik de mogelijkheid aan om tegen betaling met mij mee te rijden op de sponsordag en/of als VIP gast aanwezig te bij mijn wedstrijden (info@smitracingteam.nl).

Subliem debuutweekend WOLF Racing Cars op Spa-Francorchamps

Het seizoen van 2013 begon stormachtig door de bekendmaking van de deelname van twee nagelnieuwe WOLF GB08 Sport Prototypes aan de Special Open Trophy. Bas Koeten Racing tekende in februari voor de running van beide auto’s in dit groeiende kampioenschap. De auto’s werden in Noord-Italie gebouwd en getest en gingen begin maart op transport naar Nederland. Na een testdag op Circuit Zolder op 21 maart stond het eerste raceweekend gepland op 5/6/7 april op het befaamde Circuit Spa-Francorchamps. Het team en haar vier rijders (Henk Haane, Naomi Schiff, Stefano De Val en Nicola De Val) beleefden hier hun gezamenlijke racedebuut met de potente raceauto’s. De favorietenrol werd perfect ingevuld: in de 150-minuten endurancerace scoorde het team een sublieme 1-2. Ook alledrie de sprintraces werden gewonnen zodat het team met de maximale score naar huis ging.

Na de geslaagde testdag op Circuit Zolder had het team twee weken de tijd om de auto’s volledig op punt te zetten voor de seizoensopener op Spa-Francorchamps. Op vrijdag 5 april werden beide auto’s onder droge, koude omstandigheden stevig aan de tand gevoeld door de vier piloten. Telkens wisten de coureurs hun eigen rondetijden scherper te stellen waardoor het raceweekend met vertrouwen werd gestart. Voor de twee daaropvolgende racedagen werd een prima afstelling gevonden.

Kwalificaties

Op zaterdagochtend stonden twee kwalificaties gepland. De eerste kwalificatie bepaalde de startpositie van de 150-minutenrace van later die dag. In de #04 Wolf nam routinier Henk Haane deze 20 minuten durende kwalificatie voor z’n rekening, terwijl Nicola De Val de #05 de sporen gaf. Vanwege lichte sneeuwval was de baan dusdanig nat dat er door beide op regenbanden gereden werd. De eerste kwalificatie leidde tot een keurige 1e en 3e startpositie waarbij de 2e positie werd opgeeist door een 450 PK sterke Radical SR8. De tweede kwalificatie werd door respectievelijk Naomi Schiff en Stefano De Val voor hun rekening genomen. In deze eveneens 20 minuten durende sessie wisten deze rijders een 7e en 1e startpositie te claimen.

SOT_Race_1_-_Training_vrijdag_4_april_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_15

Endurancerace (150 minuten)

Om 15:30 uur verschenen alle deelnemers aan de 150-minuten endurancerace op de startgrid van het ruim 7 km lange circuit van Spa-Francorchamps. Beide Wolfs waren door Bas Koeten Racing op opgesneden slicks gezet wat uiteindelijk de beste keuze bleek te zijn geweest. Na de rollende start kwamen Nicola De Val en Henk Haane als eersten door La Source, gevolgd door een fraai veld van CN Prototypes, Sportscars en Super 7s. Dat de baan nog immer verraderlijk glad was, bleek wel uit de glijpartij van koploper Nicola De Val juist na het doorgaan van Eau Rouge. Op hoge snelheid spinde de Italiaan in de #05 Wolf waarna de ervaren Henk Haane de jongeling maar nipt kon ontwijken. Zonder schade kon De Val zijn weg al snel vervolgen en zich weer achter Haane voegen. Het daarop volgende uur was een fraaie show van de snelheid van de nieuwste aanwinsten in de Special Open Trophy. Als aan een touwtje gingen de beide Wolfs ruim een uur fier aan de leiding in de 150-minuten race.

SOT_Race_1_-_Training_vrijdag_4_april_2013_-_Bas_Koeten_Racing_-_21

 

Na 1:15 uur werd Nicola De Val als eerste rijder binnengeroepen voor de verplichte pitstop. Na een tankbeurt nam Stefano De Val de plaats van zijn tweelingbroer in en voerde het tempo op een opdrogende baan op. Een ronde later werd ook leider Henk Haane binnengeroepen om afgelost te worden door de 19-jarige Naomi Schiff. Beide equipes noteerden door een snelle tankstop en rijderswissel de snelste pitstops van het gehele veld waardoor de voorsprong nog verder werd uitgebouwd.

Stefano De Val had inmiddels de leiding in de wedstrijd overgenomen en wist de race na 2:30 uur op zijn naam te schrijven met in totaal 50 afgelegde rondes. Naomi Schiff wist het 1-2-tje compleet te maken door als tweede over de finish te komen. Met deze topprestatie van het rijderskwartet had het team haar visitekaartje overduidelijk afgegeven.

Sprintraces

Op zondag 7 april stonden nog drie sprintraces van 20 minuten op de agenda voor de deelnemers aan de Special Open Trophy. Gelukkig was de buitentemperatuur enkele graden gestegen en was de baan volledig droog. Hierdoor kon het team besluiten op profielloze banden te starten. In de eerste race startte Nicola De Val vanaf pole position en gaf deze geen moment af, ondanks aandringen van concurrerende rijders met hun CN Prototypes. Naomi Schiff was gestart vanaf een zevende positie en had het zwaar aan de stok met diverse rijders in hun sportscars. Juist in de laatste ronde wist Schiff de vijfde plaats te bemachtigen, maar bij het uitkomen van de laatste chicane voor start-finish werd zij voorbij gestoken door Ko Koppejan in zijn Radical. Na de race werd deze positie teruggegeven omdat Koppejan de chicane had afgestoken. Hiermee stelde Schiff dus de vijfde positie veilig voor race 1 én de vijfde startpositie voor race 2.

SOT_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_11

 

In race 2 wist Stefano De Val het kunststukje van zijn tweelingbroer te herhalen door de andere deelnemers van zich af te schudden en op een veilige afstand te rijden. Stefano De Val was de eerste Wolf-coureur die de extreem snelle bocht Eau Rouge, beroemd en berucht, vol gas, zonder remmen of gas terugnemen, wist te nemen. Aan het einde van de race noteerde de Italiaan een 2:26 minuut. Naomi Schiff was al in de beginfase van de race achterstevoren geraakt waardoor ze vele plaatsen moest goedmaken. In de 20 minuten durende sprintrace slaagde ze er desondanks in om op de achtste positie te finishen, achter de Norma van Filip Declerq en de Juno van Benny Goossens. In deze tweede sprintrace noteerde Schiff haar persoonlijke besttijd van het weekend: 2:30:3 minuut.

Terwijl Stefano De Val in de tweede sprintrace de lat zeer hoog had neergelegd voor zijn tweelingbroer, wist Nicola De Val de snelste rondetijd in de #05 Wolf nog een fractie scherper te zetten op een 2:26:7. Met een comfortabele voorsprong van 18 seconden op de Norma van Jurgen van Hover wist Nicola De Val de overwinningsreeks van het eerste raceweekend compleet te maken. Naomi Schiff wist vanaf de achtste startpositie enkele plaatsen goed te maken en op een vijfde positie te eindigen. Door de strijd op de baan wist het 19-jarige talent haar rondetijd uit sprintrace 2 niet meer te verbeteren.

SOT_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_22

 

Na een bijzonder succesvolle 150-minuten race en drie gewonnen sprintraces blikte het team van Bas Koeten Racing en haar vier rijders met enorme tevredenheid terug op het debuutweekend met de nieuwe Wolfs. De auto’s, de rijders en het team blijken een geslaagde combinatie te zijn die hopelijk later dit jaar voor evenzoveel spektakel kunnen blijven zorgen.

Uitslagen

De snelste rondetijd die dit weekend genoteerd werd door de #05 Wolf was een 2:26 minuut, een tijd die vergelijkbaar is met een GT3 auto. Hiermee toont Wolf Racing Cars de potentie aan van deze Group CN Prototypes.

Testdag @ Circuit Zolder

Op donderdag 21 maart reden de twee nieuwe WOLF GB08 Sport Prototypes hun eerste testkilometers na de aflevering in Italie begin. Piloten Henk Haane, Naomi Schiff, Nicola De Val en Stefano De Val voelden de auto’s aan de tand op Circuit Zolder. Nadat de testdag van vorige week op het laatste moment een week verplaatst moest worden vanwege sneeuw en ijs op/om de baan, werd de testdag van donderdag 21 maart onder zeer zonnige omstandigheden verreden. Ondanks de lage buitentemperatuur konden de coureurs goed trainen in de nieuwe auto’s. Drie van de vier coureurs hadden nog nimmer op Circuit Zolder gereden en moesten de ‘omloop van Terlaemen’ dus nog goed leren kennen.

De gebroeders De Val noteerden een rappe 1:34 minuut als snelste rondetijd. Met een iets andere versnellingsbakverhouding wist routinier Henk Haane, dit jaar bezig aan alweer zijn veertigste autosportjaar, een 1:36 minuut op de chrono’s te zetten. Naomi Schiff, het 18-jarige karttalent uit Zuid-Afrika, reed een 1:39 minuut als snelste rondetijd.

Eind april wordt op Circuit Zolder een 6-uurs race verreden. Eind augustus is het hoogtepunt van dit seizoen: 24HOURS of Zolder. Beide auto’s verschijnen het ganse seizoen van de Special Open Trophy aan de start.

Bas Koeten Racing start nieuwe uitdaging met WOLF GB08 2013

BAS KOETEN RACING start aan nieuwe uitdaging met WOLF GB08 2013

Wolf_Racing_Cars_-_02_-_600_pixels

BeNeLux is een nieuw team rijker: WOLF Racing Cars BeNeLux. Op 21 februari start het team en worden door het Italiaanse WOLF Racing Cars twee fonkelnieuwe Wolf GB08 Sport Prototypes (Group CN) uitgeleverd aan het team van Bas Koeten Racing, gevestigd in Nederland. Deze supersnelle racewagens zullen komend seizoen onder meer worden ingezet in de populaire Special Open Trophy. De racekalender bestaat uit een aantrekkelijke mix van sprint- & endurance races met de 24 HOURS of Zolder (B) als absoluut hoogtepunt!

Specificaties

De Wolf GB08 2013 wordt door het in Italië gebaseerde Wolf Racing Cars ontwikkeld en opgebouwd. De basis van deze Sport Prototype (Group CN) bestaat uit een koolstofvezel chassis met daarin een bewezen betrouwbare atmosferische 2.0 liter Honda motor welke 255 PK levert. Deze is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak van Sadev. Het totaalgewicht van de auto bedraagt slechts 540 kilogram. Het fabrieksteam van WOLF Racing Cars, Avelon Formula, welke zelf actief is met de GB08 in enkele internationale series, zal de troepen van Bas Koeten Racing ondersteunen.

Wolf_Racing_Cars_-_01_-_600_pixels

Bas Koeten Racing als technische service provider

WOLF Racing Cars heeft in de BeNeLux uit alle beschikbare teams in Bas Koeten Racing de meest geschikte partner gevonden welke namens de succesvolle producent als technische service provider in de BeNeLux zal optreden. Bas Koeten Racing wordt hiermee verantwoordelijk voor de preparatie, logistiek en circuitondersteuning van tenminste twee WOLF GB08 (model 2013) in de Special Open Trophy, momenteel het populairste kampioenschap voor CN-Sportscars en SUPER 7 wagens. Hiermee zet het team een belangrijke, nieuwe stap op de autosportladder. Teameigenaar Bas Koeten: “De WOLF GB08 worden gekenmerkt door het lage gewicht en een relatief laag brandstof- en bandenverbruik . Tel daarbij op dat de auto de rondetijden van een GT3 vertoont, maar dan tegen fors lagere running costs. De geruchten omtrent de nieuwe 3-liter motoren ga ik niet ontkennen maar deze zitten nu in testfase. Indien de coureurs voor de 24 HOURS of Zolder kiezen voor de 3-liter motoren, dan gaan de wagens in de maand mei opnieuw naar Italië voor de ombouw. Alles is momenteel wel reeds voorzien voor de ombouw. De 3-liter V6 zal op normale belasting 350PK leveren.”

Wolf_Racing_Cars_Benelux_-_02_-_600_pixels

Vanwege de kenmerken van de Wolf GB08 kunnen deze auto’s zich bij races als 24 HOURS of Zolder en 12h Abu Dhabi meten met de GT3 koplopers. Dit is reeds aangetoond door de andere teams die al langer met WOLF GB08 rijden. Koeten vervolgt: “De reden dat ons team in dit project is gestapt, heeft te maken met verschillende factoren. De auto is een technisch hoogstandje, opgebouwd uit de beste materialen en componenten. Daarbij komt dat er een aantrekkelijke racekalender is met evenementen in België en Nederland met gegarandeerd volle startvelden. Bovendien staat er een 24-uurs race op het programma en als team is dat natuurlijk het summum. De auto’s zijn breed inzetbaar, zo kunnen ze ook deelnemen aan de SPEED Euro Series die in het WTCC-programma meerijden. Ook heeft het Italiaanse Wolf Racing Cars grootse plannen, waaronder het bouwen van een Le Mans Prototype (LMP2) waar wij als service provider deel van uit willen maken. Samen met de BeNeLux dealer BAS MotorSport staat ons een mooie toekomst te wachten in de Sports Cars.”

Wolf_Racing_Cars_-_03_-_600_pixels

Presentatie Wolf Racing Cars BeNeLux

De presentatie van de wagens zal plaatsvinden op zaterdagavond 2 maart en zondagmiddag 3 maart op Circuit Park Zandvoort tijdens de laatste 4-uurs race van het Winter Endurance Kampioenschap. In de hospitality tent en pitbox van Bas Koeten Racing zullen de twee hagelnieuwe auto’s aanwezig zijn alwaar de pers, rijders en het publiek de auto’s kunnen bewonderen.

Special Open Trophy

“Het zoeken en aanstellen van de juiste partners voor de WOLF GB08 is een huzarenstukje geweest” steekt Heyman, promotor van de Special Open Trophy, van wal: “De puzzel diende compleet gemaakt te worden en ik ben er zeker van dat WOLF Racing Cars de beste keuzes gemaakt heeft door Bas Koeten Racing en BAS MotorSport aan te stellen als respectievelijk technisch- en sales verantwoordelijke voor WOLF Racing Cars BeNeLux. De Special Open Trophy is alvast 2 snelle wagens rijker, de coureurs staan te popelen om op 14 maart op Zolder hun eerste testkilometers af te leggen. Ook de namen van de coureurs welke de 2 wagens gaan bemannen zijn niet van de minsten. Een combinatie van snelle jongens en gentlemen drivers moet aantonen dat deze wagens door iedereen bestuurd kunnen worden. Begin maart zullen de namen van de coureurs bekend gemaakt worden welke de endurance en sprint races zullen rijden. Wat betreft de 24 HOURS of Zolder is er op beide wagens nog plaats als vierde coureur, maar hier worden vooralsnog geen beslissingen in genomen. Beide wagens moeten in staat zijn om de 24 HOURS of Zolder te winnen, dus de samenstelling van het team is zeer belangrijk. Momenteel staat een 8 tal coureurs op de lijst welke de 24 HOURS of Zolder willen rijden op de WOLF GB08 2013, maar de kunst bestaat eruit deze coureurs in de best mogelijke omstandigheden, en met zoveel mogelijk testkilometers in de benen aan de start te brengen”. Vanuit de organisatie wensen we Bas Koeten Racing en BAS MotorSport alvast veel succes toe.

logo_wolf_racing_cars_-_600_pixels

Dealer & parts WOLF Racing Cars BeNeLux

BAS MotorSport
www.basmotorsport.be
+32 475 73.27.92

Service Provider WOLF Racing Cars BeNeLux

Bas Koeten Racing
www.baskoetenracing.nl
www.wolfracingcars.nl /.be
+31 (0) 228 – 567 537
info@baskoetenracing.nl

IDRT zoekt rijders voor seizoen 2013

Wie kruipt er komend raceseizoen achter het stuur in de Saker van het Innovatief Duurzaam RaceTeam? Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden om kans te maken op het zitje in de duurzame Saker, gerund door leerlingen van het Automotive College. Na aanmelding mag een selectie zich bewijzen tijdens de officiële rijderselectiedag op donderdag 28 maart 2013.

Het IDRT is op zoek naar twee gemotiveerde rijders die in 2013 het behaalde succes van vorig seizoen willen voortzetten. Er zijn een aantal criteria waar de potentiële coureur aan moet voldoen:

  • In het bezit van een racelicentie;
  • Een leeftijd van maximaal 30 jaar;
  • Een echte teamplayer;
  • Gemotiveerd om een extra steentje bij te dragen in het raceteam (ook buiten reguliere wedstrijden).

 

Geïnteresseerde rijders kunnen zich aanmelden door een mail te sturen aan idrt@innovam.nl met hun naam, leeftijd, telefoonnummer, race-ervaring en korte motivatie. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen wordt een eerste selectie gemaakt. Op donderdag 28 maart organiseert het IDRT op het Circuit Park Zandvoort de officiële selectiedag. De nieuwe rijders worden dan direct bekend gemaakt.

Seizoen 2012

In 2012 is het IDRT gestart in de Saker Sportscar Challenge. Na een rijdersselectie zijn Melroy Heemskerk en Laurens de Wit geselecteerd om het eerste seizoen te racen. En niet zonder resultaat. “Het is een buitengewoon spannend seizoen geworden met een prachtige tweede plaats in het eindklassement. De rijders hebben fantastisch gereden en ook hun steentje bijgedragen buiten de wedstrijden om, zoals de aanwezigheid tijdens preparatiedagen of op voorlichtingsdagen. Samen met een team van 8 leerlingen van het Automotive College is het team enorm gegroeid en iedere wedstrijd professioneler geworden. Met deze rijderselectie bieden we gemotiveerd racetalent opnieuw de kans onderdeel te mogen maken van dit unieke raceteam”, aldus Frank Zaal (Innovam, mede-initiator IDRT).

IDRT

Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.

Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars en andere partners uit de branche.

24h Dubai op agenda met YMOR BMW Z3 M Coupé

Tijdens de Hollandse winterperiode gunnen vele autosportievelingen hun racebolides een winterslaap. Het team van Bas Koeten Racing zit echter verre van stil: Januari is traditioneel de maand waarin 24h Dubai wordt georganiseerd. Reeds 6 maal kwam het team uit Westwoud in actie tijdens één van de hoogtepunten van de racekalender, de 24-uurs race in Dubai. Op 10-12 januari 2013 zal Bas Koeten Racing met de YMOR BMW Z3 M Coupé aan de start verschijnen in de Verenigde Arabische Emiraten.

Begin september werd de auto met coureurstrio Martin van den Berge, Richard Budding en Simon Gras ingezet tijdens de 24-uurs race in Barcelona. Daar bleek de potentie van deze rappe raceauto. Na ongeveer twee uur rijden had Simon Gras de auto in de kop van het veld genesteld tussen een bonte verzameling supercars, waaronder een McLaren MP4-12C, een Ferrari 458 en diverse Porsches. Aan alle goede voorbereidingen en prestaties kwam een abrupt einde toen het differentieel van de auto het begaf en de equipe de strijd moest staken.

24h_Barcelona_2012_-_YMOR_BMW_Z3_M_Coupe_-_Bas_Koeten_Racing_-_4

Vorige week werd de beslissing genomen om de auto, volledig geprepareerd voor het rijden van lange-afstandsraces, in te schrijven voor 24h Dubai. Ook hier zullen Van den Berge, Budding en Gras de rood/witte YMOR BMW besturen. Bas Koeten Racing is nog in gesprek met coureurs om naast de BMW een tweede auto in te zetten, naar verwachting een SEAT Leon Supercopa. In totaal zullen er maar liefst ruim 80 auto’s aan de start staan van dit bijzondere evenement. Deze worden ingedeeld in verschillende divisies waardoor elke deelnemer kans maakt op een podiumplaats in zijn divisie.

De YMOR BMW Z3 M Coupé beschikt over een koolstofvezel widebody en een 3.0 liter BMW M3 motor. Deze is gekoppeld aan een sequentiële versnellingsbak die bediend wordt door flippers achter het stuur. Samen met omnitalent Jaap van Lagen, bekend van onder meer Porsche Supercup en WTCC, is de setup van de auto in het afgelopen jaar geoptimaliseerd. Hiermee zijn de voorwaarden voor goede prestaties helemaal juist opgelijnd. Begin december gaat de auto per container op transport om begin januari aan te komen in de haven van Dubai.

Raceverslag Mike Smit – Zo 10 juni 2012

Vrije training:

Pitbox 7 en 8 werden bezet door drie snelle Clio’s. Team De Gier mocht met de Clio III weer aantreden in de SuperSport klasse, Martijn Kool startte met zijn Clio II op verse slicks in de Sportklasse en ik mocht de eer in de Toerklasse verdedigen.

We waren lekker op tijd en toen ik de pitbox uitreed voor de vrije training, ging het licht net op groen en kon ik gelijk de baan op. Tijdens de incentives maken we gebruik van het kleine circuit dus de combinatie Slotermakerbocht en Scheivlak zijn altijd weer even wennen, vooral met koude banden, maar gelukkig was het mooi weer, lag er veel rubber op de baan en mijn manier van opwarmen (zo hard mogelijk rijden zonder eraf te vliegen) zorgde ervoor dat ik al na één rondje flink kon aanzetten.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_02

Ik had het best naar m’n zin en liet de Clio lekker schuiven en voordat ik het wist hing het zwart-wit geblokt al weer voor m’n neus. Onderweg was het me al opgevallen dat de blauwe vlaggen meestal niet voor mij waren, maar dat ik de vierde tijd (van de 34) had gereden kwam als een plezierige verrassing! Snelste ronde 2:10.135.

Kwalificatie training:

Ik baalde ervan dat ik niet eerder op de pre-grid stond want in Assen had ik slechts vier (snelle!) auto’s voor me en dat schiep veel ruimte op de baan. Als 20ste op de baan ging ik er dan maar gelijk flink tegenaan. Ik wilde zo snel mogelijk temperatuur in de banden krijgen en ruimte maken om een vrije ronde te rijden. Dit bleek nog vrij lastig maar niet onmogelijk en één van mijn pogingen bleek wederom goed voor een vierde tijd! Snelste ronde 2:07.626, 2.3 seconden sneller dan mijn snelste tijd van 14 april en absoluut een PR!

Race 1:

Voor het weekend begon had ik al tegen Bas (Koeten) gezegd dat ik bang was om overmoedig te worden en een plek op de tweede startrij helpt dan natuurlijk niet! Tijdens de pauze probeerde ik me in te prenten dat ik het hoofd koel moest houden en gelukkig had ik wat gasten op bezoek zodat de tijd wat sneller ging.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_08

Er stonden al een stuk of twintig auto’s op de pre-grid en er draaiden heel wat hoofden mee toen ik een plekje zocht op rij twee. Met twee Cosworths en een roedel zespitters om me heen voelde ik me niet echt op m’n gemak en tijdens de opwarmronde kreeg ik niet echt veel ruimte om lekker warm te “slingeren”. Het nadeel van vooraan staan is ook dat je dan wat langer stilstaat en ik had dan ook weinig vertrouwen in de grip toen het rode licht uit ging.

Zoals ondertussen gebruikelijk ging ik met (teveel) wielspin van start en ook deze keer dook er een slimmerik in het gat dat ik bij de start liet vallen. Ik stond aan de binnenkant voor de Tarzanbocht en kon weinig anders doen dan aansluiten en proberen te overleven. Dit viel nog niet mee en bij het opkomen van het rechte stuk had ik al een stuk of vier plekken prijsgegeven. Dit was allemaal tot daaraantoe maar toen ik de vijfde versnelling wilde inleggen gebeurde er niks en met een motor die tegen de begrenzer aan stuiterde reed ik richting de Tarzanbocht waar ik erachter kwam dat terugschakelen ook niet meer tot de mogelijkheden behoorde. Door het ontbreken van de motorrem liep de Clio wijd en doken er gelijk een stuk of wat auto’s binnendoor. Tussen de Tarzan- en de Gerlagbocht probeerde ik het schakelsysteem te resetten en bij de Hugenholz sloot ik aan bij een BMW E30 die met knipperende lampen aangaf dat ie ook niet helemaal happy was.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_09

Nog voordat de radioverbinding in het Scheivlak wegviel, had ik al een nieuwe zekering besteld vanwege mijn ervaring tijdens de eerste race op 14 april!

Nadat Wim (Koeten) mijn zekering had verwisseld hoorde ik ‘m nog net roepen dat ie niet stuk was toen ik, nog steeds in de vierde versnelling, weer vertrok. Ondanks dat de persluchtcilinders nu weer reageerden bleef de bak hardnekkig in vier staan en ik was bang dat ik nu toch echt mijn versnellingsbak gesloopt had. Na weer een rondje in de vierde versnelling stuurde ik de pitsstraat weer in om erachter te komen dat de versnellingspook niet meer met de schakelstang verbonden was! Dat was iets wat we niet tijdens de wedstrijd konden fiksen dus na drie rondjes moesten we de handdoek in de ring gooien. Weg mooie trainingstijd en mijn eerste DNF!

Race 2:

Tijdens de reparatie van de Clio, werd ik blij verrast toen ik erachter kwam dat ik als 26ste mocht vertrekken in plaats van 34ste. Dit omdat de BMW B18’s in een apart groepje na ons startten. Dit was al een grote verbetering ten opzichte van de 41ste startplek die ik op 14 april “cadeau” kreeg!

Na wat laswerk aan de schakelstang en de nodige afstellingwerkzaamheden was de Clio weer klaar voor actie. Het was inmiddels een uur of vier en kon ik gelijk achter het stuur klimmen om weer richting de pre-grid te rijden. Ik wilde braaf op rij 13 gaan staan toen ik door de marshall naar voren werd geroepen!? Ik dacht even dat ik gematst zou worden op basis van mijn trainingstijd maar helaas; de marshall had zich vergist en ik mocht weer plaatsnemen op de 13e rij.

Tijdens de opwarmronde had ik lekker de ruimte en vrolijk slingerend reed ik naar de startopstelling. Ik nam plaats achter een enorme Dacia waardoor ik het startlicht niet kon zien maar ik had m’n oren gespitst en zo goed en zo kwaad probeerde ik nu eens zonder wielspin te starten. Ik dacht even dat de Clio erin zou stikken maar de grip werd deze keer niet verbroken en de auto’s voor me kwamen ineens heel snel op me af! Na wat auto’s te hebben “ontweken” kwam ik met redelijk wat snelheid door de Tarzanbocht en kon ik beginnen aan een inhaalrace. Ik had redelijk veel vertrouwen in de grip en door diverse bochten in een lagere versnelling te nemen (in druk verkeer kan je toch geen hoge bochtensnelheden aanhouden) kon ik op acceleratie al veel auto’s inhalen. Ik werd toch een beetje te overmoedig: bij de Kumhobocht dacht ik dat ik buitenom kon inhalen maar daar bleek ik toch een stuk grindbak bij nodig te hebben!

Gelukkig kwam ik zonder problemen (en nog steeds volgas) op het instuurpunt voor de Arie Luyendijkbocht terecht en vol in vier reed ik het rechte stuk op. Al snel zat ik achter de BMW E30 die ook was uitgevallen tijdens race 1. Deze meneer had ook haast en was niet van plan om voor mij aan de kant te gaan! De BMW liep best hard en in combinatie met het drukke verkeer kwam ik er niet voorbij maar samen maakte we aardig progressie door het deelnemersveld heen.

Mike_Smit_in_de_Renault_Clio_-_Bas_Koeten_Racing_-_12

Op de momenten dat we met z’n tweeën reden probeerde ik mijn voorganger zo zenuwachtig mogelijk te maken met als gevolg dat de BMW een paar keer volledig dwars door de S-bocht heen gleed. Helaas wordt ie daar niet smaller van en het leidde er zelfs toe dat we buitenom werden gepasseerd door auto’s die we net samen ingehaald hadden!

Richting het einde van de wedstrijd kregen we wat lucht op de baan en geholpen door een snel genomen Arie Luyendijkbocht kon ik uit de slipstream van de BMW komen. Aangekomen bij de Tarzanbocht was er echter een auto door de grindbak aan het ploegen en dit leidde me zo af dat ik een keer te weinig terugschakelde. Hierdoor liep de Clio naar buiten en door gebrek aan trekkracht kwam de BMW weer binnendoor. Ik had de rest van de ronde nodig om er weer bij te komen en we hadden samen twee nieuwe slachtoffers in het vizier toen helaas het zwart-wit-geblokt alweer werd gezwaaid. Ik had geen flauw idee op welke positie ik was gefinisht maar aangekomen bij de pitbox hoorde ik; P10 met een snelste ronde van 2:08.376!

Bij de prijsuitreiking hoopte ik dat er al vier man naar huis zou zijn om vervolgens toch nog de zesde prijs mee naar huis te nemen, maar helaas waren het er maar drie. De BMW coureur die voor me geëindigd was ging dus met de laatste beker naar huis!

Ik weet wat me te doen staat: zondag 19 augustus ga ik voor het podium!

 

Mike Smit

Renault Clio #69

1e plek voor IDRT op Spa Francorchamps

Tijdens het spannende eerste raceweekend, afgelopen weekend op Spa-Francorchamps (B), heeft het IDRT raceteam haar eerste overwinning behaald. Voor het nieuwe team in de Saker Sportscar Challenge, gerund door leerlingen van het Automotive College, is dit een prachtige prestatie.

De  eerste racedag begon uiterst ongelukkig. Na een uitstekende kwalificatie door Laurens de Wit (van de 13 Sakers op de tweede plaats mogen starten) verliep de eerste van de 3 sprintraces niet goed. Laurens: “Na een prima kwalificatie had ik echt het gevoel te kunnen strijden voor de eerste plaats, totdat ik een flink geratel hoorde. Ik wist het meteen; de versnellingsbak kapot. Flink balen, de eerste race geen punten en langs de kant van het circuit wachten tot ik werd opgehaald door de hulpdienst”.

Saker_Challenge_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_0008

Tussen de eerste sprintrace en de overige races zat voldoende tijd, zodat de techneuten (allen leerling van het Automotive College) direct een andere versnellingsbak hebben gemonteerd. Door een uitstekende samenwerking tussen de teamleden was deze klus snel geklaard. Voor coureur Melroy Heemskerk was het instappen en nog twee sprintraces rijden. En met een topresultaat. De tweede race eindigde Melroy op de 2e plaats en de laatste race zelfs op de 1e plaats binnen de Saker Sportscar Challenge.

Ondanks een minder goede start aan het begin van de dag een uitstekend resultaat voor het duurzame IDRT team. “Naast een topprestatie van onze coureurs Melroy en Laurens, is het prachtig om te zien hoe goed de leerlingen hebben samengewerkt tijdens de eerste echte racedag. Alle teamleden kenden hun rol en wisten wat ze moesten doen. Dit belooft veel goeds voor de rest van het seizoen”, aldus Bas Koeten (technisch begeleider van de leerlingen).

Saker_Challenge_-_Spa_Francorchamps_-_Bas_Koeten_Racing_-_0021

IDRT

Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.

Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.

Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.