Nieuws » Inzet Wolf GB08 Supercar Challenge verdubbeld

Nieuws | januari

Inzet Wolf GB08 Supercar Challenge verdubbeld

Na de geslaagde inzet van een splinternieuwe Wolf GB08 Sport Prototype (Group CN) in de Supercar Challenge in 2013 met de Italiaanse tweelingbroers Nicola en Stefano De Val heeft Bas Koeten Racing de plannen voor 2014 opnieuw vormgegeven: een identieke, tweede Wolf GB08 is toegevoegd aan de ambitieuze renstal. Ook deze auto zal ingezet worden in de groeiende Superlights Divisie van de Supercar Challenge.

Indrukwekkende prestaties
In 2013 bewees Bas Koeten Racing al dat de Wolf GB08 uit het juiste hout gesneden is. Een flink aantal overwinningen in de CN-divisie werd binnengesleept. Bovendien bleek de 255 PK sterke Wolf GB08 door de uitmuntende aerodynamische eigenschappen en het lage gewicht (de auto weegt slechts 540 kg) de krachtigere Radicals SR8 bij te kunnen houden. Dit bleek onlangs nog eens in de traditionele Zandvoort 500 waar de Wolf GB08 beslag wist te leggen op de overall overwinning. Bovendien bleek afgelopen seizoen dat de auto op verschillende circuits onder verschillende omstandigheden dezelfde rondetijden kan noteren als fabrieks-GTs als de Ferrari 458, Audi R8 LMS en Porsche 997 voor een aanzienlijk lager budget.

Buitengewoon aantrekkelijke kalender
De nieuwe kalender van de Superlights Divisie van de Supercar Challenge is buitengewoon aantrekkelijk: 7 evenementen op 7 verschillende circuits in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en Engeland. Elk evenement wordt opgeluisterd door een verzameling interessante raceklasses waardoor er voor publiek telkens weer een fraaie show kan worden gegarandeerd. Op de vrijdagen worden er twee vrije trainingen en een kwalificatie verreden en op de zaterdagen en zondagen staan bij de meeste evenementen races van 60 minuten gepland. Bas Koeten toont zich tevreden met de nieuwe kalender: “Dit concept maakt het delen van de auto door twee coureurs uitstekend mogelijk waardoor kosten en rijtijd verdeeld kunnen worden. Bovendien is er ten opzichte van vorig jaar meer rijtijd beschikbaar op de vrijdagen waardoor de tracktime per evenement op gemiddeld vier uur uitkomt. Zo’n gevarieerde kalender is uniek!”

Te verwachten is dat de CN-divisie komend jaar aanzienlijk zal groeien aangezien de SPEED EuroSeries zijn samengevoegd met de succesformule van Dick van Elk, organisator van de Supercar Challenge. Hierdoor zal de CN-divisie een belangrijke smaakmaker zijn in dit interessante startveld. Jelle Koeten: “Qua rondetijden blijven de CN Sport Prototypes de Radicals SR3 en Praga’s per raceronde enkele secondes voor, getuige de onderlinge verschillen die vorig seizoen genoteerd werden. Bovendien zullen de Radicals SR8 getemd worden ten opzichte van vorig jaar, dus samen met deze SR8s kan de Wolf GB08 meestrijden om de overall overwinning in de Superlights Divisie. Hierdoor is veel exposure dus te verwachten, zeker nu de TV-uitzendingen komend jaar op RTL7 te zien zullen zijn.”

Brug naar nieuwe LMP3-klasse
De Wolf GB08 Sport Prototype is voorzien van een koolstofvezel monocoque. Deze is gekoppeld aan een betrouwbare, atmosferische Honda 2.0 liter motor en een oerdegelijke sequentiële Sadev versnellingsbak met paddleshift. De auto is van Italiaanse makelij en wordt vervaardigd door Wolf Racing Cars. Het fabrieksteam, onder leiding van de familie Bellarosa, is al jaren succesvol in onder meer de SPEED EuroSeries en de VdeV Series. Met deze specificaties valt de auto in de zogenaamde Group CN Sport Prototypes. Onlangs kondigden de FIA en ACO, organisator van de Le Mans Series en 24h Le Mans, aan dat de CN Sport Prototypes de brug gaan vormen naar de LMP-klasseindeling. Vanaf 2015 zullen LMP3 auto’s toegelaten worden in de Le Mans Series. Dit betekent dat fabrikanten, waaronder Wolf Racing Cars, reeds aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen en bouwen van LMP3 auto’s. De CN Sport Prototypes delen veel kenmerken, waaronder de hiervoor benoemde monocoque, motor en versnellingsbak, met de nieuw te bouwen LMP3 auto’s. Ter overbrugging naar het LMP3 tijdperk dat in 2015 aanvangt, zullen CN Sport Prototypes zoals de Wolf GB08 van Bas Koeten Racing toegelaten worden in de Asian Le Mans Series.

Testritten
Coureurs die interesse hebben in het rijden in een Wolf GB08 Sport Prototype, kunnen in de eerste maanden van 2014 kennismaken met de auto tijdens één van de testdagen die Bas Koeten Racing organiseert. Tijdens deze testdagen krijgen de testpiloten een programma van een halve dag aangeboden waarbij men kan kennismaken met dit type auto. Drie runs in de auto worden voorafgegaan door een uitvoerige briefing inclusief onboard beelden en data. Bas Koeten licht toe: “We verwachten interesse van coureurs die de ambitie hebben om in de komende jaren door te groeien naar de nieuwe LMP3-klasse en coureurs die de overstap willen maken vanuit een GT-auto naar een open prototype. Voor velen zal het rijden in een CN-prototype verrassend betaalbaar blijken, zeker wanneer de running costs worden vergeleken met GTs die gemiddeld een factor drie duurder zijn terwijl de prestaties vergelijkbaar of zelfs beter zijn. Dit kan verklaard worden door het slijtagepatroon en de betrouwbaarheid van alles wat op en aan de auto zit. We stimuleren serieus geïnteresseerden zich te melden om verder te praten over de mogelijkheden.”