Bijzondere race- en rallyprojecten, daar vind je er wel een paar van bij het Westfriese team van Bas Koeten Racing. Het verhaal van de ondersteuning van Mike Smit is opnieuw uniek en zeker ook indringend. De afgelopen maanden werd achter de schermen hard gewerkt aan de opbouw en preparatie van een aangepaste Renault Clio cupauto voor Mike Smit, vanwege een hoge dwarslaesie grotendeels verlamd. De uiterst gedreven en gepassioneerde coureur maakte vorige week zijn lang gekoesterde racedebuut op Circuit Park Zandvoort.
Racebloed
Met een vader die zijspancoureur, beschikte Smit al bij zijn geboorte over racebloed. Toen hij in 1997 de leeftijd van 25 jaar bereikt had, begon Smit een eigen racecarrière. In de MuZ Skorpion klasse, een standaardklasse van de KNMV, maakte Smit toentertijd zijn debuut. De racecarrière eindigde abrupt vanwege zijn reddingspoging bij een ongeval, bij vele Noord-Hollanders bekend als het ongeval met het doktersgezin dat op de Walingsdijk in Ursem te water raakte, waarbij Smit een hoge dwarslaesie opliep en in een rolstoel belandde. Tijdens zijn revalidatie en ook vandaag de dag nog, doet Smit fanatiek aan rolstoelrugby om fit te blijven.
Bij de pakken neerzitten past niet bij de gedreven man uit Heerhugowaard. In 2010 schreef hij zich dan ook in voor de competitie die Welzorg had gelanceerd waarbij een stoeltje in de Suzuki Swift Cup de hoofdprijs was. Een rolstoeltje wel te verstaan, want er werd gezocht naar een gehandicapte coureur die een aangepaste Swift tot zijn beschikking zou krijgen. Na diverse voorrondes was Mike Smit in oktober 2011 doorgedrongen tot de allesbeslissende finale, maar moest de overwinning laten aan Gerard de Nooij.
Het racebloed kroop waar het niet gaan kon. Smit had al een oplossing voor ogen en met de hulp van velen werd een bijzonder traject ingeslagen. In november en december 2011 was Mike Smit met zijn aangepaste straat-Porsche één van de deelnemers aan de Traditionele Racecursus van Rensportschool Zandvoort. Op de afsluitende cursusdag slaagde hij voor zijn race-examen, werd vervolgens goedgekeurd door een arts waarna de felbegeerde racelicentie werd binnengesleept. Ondertussen had hij contact gehad met Bas Koeten Racing die Smit begeleide bij de aankoop van een Renault Clio Sport 2.0 16V. Smit: “Ik ken de teamleden van Bas Koeten Racing al jaren. Bas heeft 11 jaar terug in het raceteam (Smit Racing Team) van mijn oom Cees Smit in zo’n zelfde Renault Clio geracet, samen met mijn nichtje Natasja Smit. Met de enthousiaste mannen van Bas Koeten Racing wilde ik graag dit avontuur aangaan en ik kreeg direct een positieve reactie van hun kant.”
Specificaties
De specificaties van de ex-Allard Kalff Renault Clio cupauto werden in samenspraak met de coureur en de technici van Bas Koeten Racing begin dit jaar vastgesteld. Met de linkerhand, in een beugel op het stuur geplaatst omdat Smit in beperkte mate kan grijpen omdat kracht deels ontbreekt, wordt de auto bestuurd. Met de rechterhand wordt de duwrem, aan de bovenkant uitgevoerd met draaigas zoals op een motorfiets, bediend. Schakelen doet de rijder met flippers die met de rechter elleboog bediend worden. Een tik naar links betekent opschakelen, een tik naar rechts betekent terugschakelen. Daarnaast beschikt de auto over wegklapbare pedalen en een Click ‘n’ Go koppeling.
Klaar voor de (her)start
Na drie trainingsdagen op Assen en Zandvoort, was de afstelling van alle systemen een feit. Op 12 april legde Smit op een Race Incentivedag van Bas Koeten Racing nog circa 60 snelle rondjes af met, soms nietsvermoedende, passagiers aan zijn zijde. Ook had hij Autovisie-redacteur Thomas Bangma uitgedaagd om een paar vliegende rondes in de oranje-witte Clio af te leggen waarbij Bangma dezelfde systemen moest gebruiken als Smit.
Smit: “Dit jaar ga ik met ondersteuning van onder meer Bas Koeten Racing in mijn Renault Clio deelnemen aan de zogenaamde Auto’s A-divisie van organisator DNRT. Daarmee wil ik graag bij een breder publiek duidelijk maken dat gehandicapten uitstekend kunnen autorijden. Na bijna 16 jaar maakte ik onlangs mijn rentree op het racecircuit, een droom die uitkwam.“ Teameigenaar Bas Koeten: “de gedrevenheid van passie van Mike herkennen wij. Dit geeft alle betrokkenen enorm veel energie om dit project aan te pakken. Samen gaan we er een succes van maken!”
Autoracedebuut
Op 14 april volgde dan het autoracedebuut waar alle betrokkenen maandenlang naar hadden uitgekeken. Na de keuring en inschrijving werd een set nieuwe Toyo banden onder de Renault Clio gemonteerd waarop de eerste racedag zou worden verreden. Smit: “Ik begon de vrije training met de stickers nog op de banden en de eerste keer dat ik door de Hugenholz reed, werd ik al bijna door de achterkant van de auto ingehaald. Even rustig aan beginnen dus. Snelste rondetijd in de vrije training was 2:17 minuten.
Met maar liefst 43 auto’s werd de kwalificatie aangevangen. Mike Smit: “Het was gezellig druk op de baan en ik had een redelijk tempo te pakken. In de Tarzanbocht wilde een rode Peugeot zijn plaatsje terugpakken door mij uit te remmen. Nu remde ik al vrij laat, het ging immers om de kwalificatie, en toch zag ik de Peugeot in m’n spiegels snel dichterbij komen. Ik probeerde de bocht zo ruim mogelijk te maken maar ik wilde ook niet gelijk het grind insturen en jawel: de Peugeot gleed vrolijk tegen mijn rechterzijkant aan. De schade viel gelukkig mee maar omdat mijn rechterachterwiel aanliep besloot ik om de training af te breken en mijn 34e startplaats maar te accepteren.” Ten opzichte van de vrije training was de snelste rondetijd van Mike Smit met twee seconden aangescherpt.
Race 1
Na het doven van het rode licht ging de oranje-witte Renault Clio als een speer van z’n plek. Desondanks viel het niet mee om de auto’s die drie-dik over de baan gingen in te halen. Na een paar rondjes snelheid opbouwen, sprong helaas de zekering van het schakelsysteem en kon Smit alleen nog maar in z’n drie rijden. In de pitstraat werd het euvel snel verholpen waarna Smit zijn weg vervolgde midden in het gevecht om de 10e plek. Smit: “Hier was het een stuk ruimer op de baan en omdat mijn bloed en de olie in de Clio al aardig op temperatuur waren, kon ik het aardig bijbenen. We waren net lekker bezig met z’n allen, toen de paarse vlag gezwaaid werd vanwege een enorm oliespoor in de S-bocht. Na een rondje of vijf slingeren om temperatuur in de banden te houden kregen we de groene vlag en konden we nog drie rondjes knallen voordat de zwart-wit geblokte vlag werd gezwaaid.” Het eindresultaat van de eerste race was vanwege het mankement een 41e plaats met een snelste rondetijd van 2:12 minuten.
Race 2
Vanaf de 21e startrij ving Smit de tweede sprintrace van de dag aan in zijn aangepaste Clio. “Vanaf daar heb je zo ongeveer een verrekijker nodig om lampen te zien maar wederom een goede start en twee coureurs in een Dacia en een BMW waren zo vriendelijk om een gaatje te laten waar mijn Clio precies doorheen paste. Met een redelijke hoge snelheid kwam ik dus op de Tarzanbocht af. Uiteraard schoot ik op koude banden het instuurpunt voorbij wat niet slecht uitkwam aangezien er iemand in een grijze Toyota op de racelijn aan het spinnen was. Hier moesten meerdere mensen voor remmen terwijl ik vrolijk buitenom reed. Geen slecht begin dus,” aldus Smit.
Het veld trok hierna redelijk vlot uit elkaar en geholpen door de snelheid van de Clio begon Smit links en rechts auto’s in te halen. Smit: “Helaas zat er iemand in een zwarte BMW E30 voor me die op het rechte stuk zijn lijn hardnekkig bleef verdedigen. Daardoor moest ik afwachten tot we bij een paar langzamere deelnemers aankwamen voordat ik er tussendoor kon glippen. In de Hugenholzbocht dacht de E30 echter dat hij sneller was en na een vriendschappelijk duwtje op mijn linkerachterwiel reed ik in een keurige drift de Hunserug op. Gelukkig kon ik redelijk snel daarna een witte BMW inhalen zodat ik een buffer tussen mij en de zwarte BMW had. Met al dit spektakel ging de tijd snel en voordat ik het wist, hing het bord voor de laatste ronde al buiten. Voor me waren nog een stuk of vier auto’s met elkaar aan het strijden en daar wilde ik me graag mee bemoeien!”Eindresultaat van deze spannende race was een 22e plaats in een veld van ruim 40 auto’s. Smit had zelfs zijn rondetijd weten te verbeteren tot een bijzonder nette 2:09 minuten. Smit: “In de pits stond er een ontvangstcomité voor me te juichen en de rest van de dag zat ik in een roes alsof ik een Grand Prix gewonnen had.”De volgende race van Mike Smit vindt op 9 mei plaats op het TT-circuit van Assen.