Het seizoen is nog maar net van start maar ondertussen is ook het tweede weekend van de Saker Challenge alweer verreden. Twee weken na de geweldige seizoensopening op Spa mochten we dit maal in de Zandvoortse duinen van start. Uiteraard waren de verwachtingen na de eerste resultaten hoog gespannen, maar met een groter veld van 16 auto’s waaronder ook een aantal rijders uit de Engelse Saker Challenge beloofde het een spannende strijd te worden.
Kort optreden in vrije training
Al om negen uur ’s ochtends begon de vrije training. Laurens de Wit mocht de aftrap doen, maar helaas bleek dit van korte duur. Nog voor het insturen van de derde bochten sloegen de achterwielen vast en stond Laurens op het midden van de baan stil. De monteurs gaven al aan iets te horen met het warmdraaien van de motor, maar besloten toch het op de baan te proberen. Ze hadden dus gelijk, maar gelukkig geen verdere schade. Dit betekende niet alleen voor het IDRT team einde training, maar door de ongelukkige positie werd de sessie voor het hele veld stopgezet.
Omschakeling van Formule Ford naar Saker Sportscar
Bij terugkomst in de pitbox begonnen de monteurs direct met sleutelen aan de versnellingsbak. Deze bleek inderdaad de boosdoener te zijn. Maar met nog een uur te gaan tot de kwalificatie een flinke uitdaging voor hen om de auto weer op tijd klaar te hebben. Na het snelle werken van het team, stond de IDRT Saker op tijd weer klaar voor de kwalificatie. Melroy Heemskerk nam de kwalificatie voor zijn rekening. Voor het eerst op nieuwe slicks, zonder vrije training was het even wennen. “Doordat ik vorige week nog een wedstrijd heb gehad met een Formule Ford, moest ik best even omschakelen om snel te kunnen zijn met de Saker Sportscar. Maar de derde ronde die ik reed, resulteerde meteen in een tweede tijd. Daar was ik best tevreden mee ondanks dat er nog iets meer in had gezeten,” aldus de Hoofddorper.
Race 1 levert opnieuw overwinning op
Na een korte break van anderhalf uur, was het tijd voor race 1. Ook deze stint werd gereden door Melroy. Na een prima start van Heemskerk lag hij na de Tarzan bocht nog steeds op een keurige tweede stek. Vlak achter Meijer en voor de aandringende Rogier de Wit. Het titanengevecht werd al snel onderbroken door een code 60 situatie. De baan werd deels geblokkeerd door één van de Sakers (Red Pepper Racing) die hard onderuit was gegaan bij het ingaan van het Scheivlak. Doordat het hele baanvak in Scheivlak vol met olie lag, werd de rode vlag getoond en hierop de race na 1 ronde al gestaakt.
Nadat de ongelukkige bestuurder met zijn auto van de baan was gehaald, kon de race weer van start. “Bij de tweede start was ik meteen goed weg en kon ik Gerrit Meijer meteen pakken. Binnen een paar rondes had ik al een gat van 3,7 seconde te pakken. Deze voorsprong bleek ik achteraf hard nodig te hebben. Mijn versnellingsbak temperatuur liep heel erg snel op waardoor ik rustiger moest rijden. Hierdoor zag ik Rogier de Wit heel snel dichter bij komen. Het laatste rondje heb ik toch maar meer snelheid er in gegooid en wist hem nipt voor te blijven,” aldus de blije winnaar die hiermee de tweede overwinning van het jaar in de wacht sleepte voor het IDRT Racing Team.
Na een feestelijk onthaal bij binnenkomst gingen de monteurs direct weer aan het werk om de koeling problemen op te lossen. Met een handige oplossing werd ook dit probleem getackeld en stond de auto klaar voor Laurens. Die na zijn korte optreden in de vrije training nu hopelijk meer van zich kon laten zien.
Race 2 vijfde ondanks tijdstraf
Bij Laurens de Wit rustte nu een zware druk op zijn schouders: vertrekken vanaf pole position zonder training. “Ik ga uiteraard proberen als eerste de Tarzan in te gaan, maar mocht dat niet lukken hoop ik aansluiting te kunnen vinden en zo posities terug te winnen,” aldus de ietwat gespannen Laurens. Een leuk bijkomend feit was dat hij naast zijn neef Rogier op de eerste startrij stond. Wie zou uiteindelijk de snelste de De Wit worden?
Met de start viel Laurens terug naar een derde positie achter Rogier kon hij aansluiting vinden, en zo proberen hier een daar wat lijnen te pikken. De snelle Engelsman die op de vierde positie reed zat ondertussen op de achterbumper van de IDRT Saker en Laurens kon niet voorkomen dat hij langszij kwam. Na een paar ronden kwamen de achterblijvers in zicht en zo ontstond door wat oponthoud een fel gevecht tussen de eerste vier Saker rijders. Na wat duw en trek werk kon Laurens uiteindelijk terug klimmen naar een tweede positie achter Meijer, zo was ook de finish volgorde. Helaas bleek achteraf dat Laurens terug werd gezet naar een vijfde plaats. Het bleek dat hij had ingehaald tijdens een gele vlag situatie. “In de hevige strijd heb ik de afstand tot de groene vlag verkeerd ingeschat en haalde ik een achterblijver net voor de vlag in. Dit mag inderdaad niet maar leverde zeker geen gevaarlijke situatie op en ik had er ook geen voordeel aan,” volgens Laurens. Dit betekende voor de 70 minuten race een vijfde start positie.
70 minuten close racing resulteert in tweede plaats
De hoofdrace mocht Laurens van start gaan, de taak was om zo constant mogelijk te rijden en te proberen dicht bij de kop te blijven. Maar omdat we maar 1 set banden mogen gebruiken per evenement betekende dit ook dat we deze wel moesten sparen. Omdat we na de race op Spa tweede in het klassement staan moesten we tijdens de pitstop 50 seconden extra stil staan. En dat terwijl er diverse teams in de top 5 geen straf hadden.
Dit keer had Laurens een betere start en kon gelijk doorschuiven naar de vierde positie. Na een spannend gevecht kon Laurens zich terug werken naar de tweede plek, een seconde achter de nummer 1. Het tempo met nummer 1 lag gelijk en met de gedachte dat hij geen erestraf had in het achterhoofd was het ook zinloos om aan te vallen. Met constante rondetijden kon Laurens het gat met de rest van het veld vergroten om zo te proberen zo veel mogelijk goed te maken aan tijd, wat we later weer zouden verliezen. Halverwege de race kwam Laurens binnen en dat precies tijdens een code 60, Zo bleef de verloren tijd beperkt en kon Melroy proberen zich terug bij de top te melden.
Melroy kwam op een vijfde plaats op de baan terecht. Met constante rondetijden worstelde hij zich door het langzamere verkeer en kwam zo in de buurt van de mannen die in gevecht waren om de podium. Na een aantal ronden wist hij ze een voor een te verschalken om zo op plek 2 uit te komen. De leidende auto van team Meijer en Meijer, die geen erestraf hadden gekregen, lag met een minuut voorsprong op kop. Uiteindelijk bleek de achterstand te groot om team Meijer terug te halen. Het IDRT team finishte de laatste race van de dag op een geweldige tweede plaats.
“We wisten dat ons door de erestraf een zware taak te wachten stond tegenover andere mannen die geen erestraf hadden. We zijn nu uiteindelijk tweede geworden met 49.9 seconde achter de leider. Als er dus geen erestraf van 50 seconde hadden gehad hadden we met een 1tiende gewonnen. Met deze gedachte in ons achterhoofd weten we dat we een supergave race gereden hebben. Ik wil de jongens van IDRT Racing en Bas Koeten Racing bedanken voor al het harde werk.”
IDRT
Het Innovatief Duurzaam Race Team (IDRT) is een raceteam dat gerund wordt door leerlingen Autotechniek van het Automotive College, een college van ROC Midden Nederland. Door actieve samenwerking tussen Innovam, het Automotive College en Bas Koeten Racing krijgt jong en technisch talent de kans om alle fijne kneepjes van het racevak te leren, zowel op technisch als organisatorisch gebied. De IDRT-auto (Saker) rijdt op bio-ethanol, daarmee is het IDRT aanjager en stimulator van duurzame racetechniek.
Het IDRT laat zien welke uitdagende mogelijkheden er zijn binnen het vak van autotechniek. Het vakimago krijgt hierdoor een positieve impuls met als doel jongeren te interesseren voor een studie en baan in de autobranche.
Het IDRT is een initiatief van Innovam en het Automotive College (onderdeel van ROC Midden Nederland). Bas Koeten Racing verzorgt de technische begeleiding van het team. Het IDRT wordt actief ondersteund door Saker Sportscars Europe en andere partners uit de branche.