Equipe Rappange/Warmerdam gaat in 2023 voor BMW M2 titel

Voor het derde opeenvolgende jaar staat de equipe Rappange/Warmerdam aan de start van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux. In 2022 waren ze runner-up achter teamgenoot Maxime Oosten en in het nieuwe seizoen gaan ze voor niets minder dan het kampioenschap.

Dirk Warmerdam bemant bij elke race de BMW M2 en wordt afwisselend bijgestaan door de broers Jop en Dante Rappange die elk ook een Europees programma rijden in respectievelijk GT3 en GT4. De service is wederom in handen van onze ervaren crew.

Gestart in de karting

De gebroeders Rappange stapten na hun carrière in karting samen met hun zus Belle over naar de Ford Fiesta Sprint Cup die in 2018 van start ging. Dirk Warmerdam reed onder meer Mazda MX5 Cup en vanaf de introductie van de BMW M2 CS Racing Cup Benelux in 2021 sloegen zij de handen ineen. In zowel 2021 als 2022 waren ze vaak te vinden op het podium en in 2022 legden ze in de allerlaatste race van het seizoen beslag op P2 in de eindstand van het kampioenschap. Voor het team van Bas Koeten Racing betekende dit een P1-P2 in de overall klassering omdat Maxime Oosten zich tot kampioen kroonde.

Nederland, België én Oostenrijk!

In 2023 worden maar liefst vijf circuits bezocht tijdens zes evenementen. Naast de vier bekende circuits in Nederland en België reist het M2 gezelschap in de eerste seizoenshelft af naar de Red Bull Ring voor een wedstrijd samen met de Italiaanse BMW M2 Cup. Een startveld van circa 30 identieke auto’s wordt dan verwacht.

Jelle Koeten: “Al sinds 2018 werken we met de Rappanges en ze hebben laten zien dat ze vanuit karting, via de Ford Fiesta Sprint Cup en BMW M2 Cup met succes kunnen doorstromen naar Europese GT4 en GT3 auto’s. Met Dirk Warmerdam vormen zij een sterke equipe in de M2s. Podiumkandidaat waren ze altijd al, nu ook kampioenschapskandidaat.”

Esmee Kosterman racer fiesta

Esmee Kosterman gaat met ons voor Fiesta-titel!

Voor het derde seizoen op rij zal er een ambitieuze dame aan de start van de Ford Fiesta Sprint Cup verschijnen. Esmee Kosterman (17) bevestigt haar deelname bij het team van Bas Koeten Racing. Bij zeven evenementen strijdt ze voor het kampioenschap dat op de vier bekendste circuits van de Benelux verreden wordt. Het seizoen wordt weldra opgestart met een uitgebreid trainingsprogramma om goed voorbereid het seizoen aan te vangen. 

Jelle Koeten: “Esmee brengt twee seizoenen ervaring in de Ford Fiesta Sprint Cup mee, daarop gaan we voortborduren. Vorig jaar stond ze al op het podium en we mikken erop dat ze vaste podiumkandidaat wordt. Met ons team hebben we de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het runnen van GTs en toerwagens op hoog niveau, namelijk WTCR, TCR, Porsche Carrera Cup en Supercup, maar ook GT3. Daar leer je om als team complexe puzzels op te lossen. Die ervaring projecteren we op de junioren en dat werpt zijn vruchten af. 2022 was ons meest succesvolle seizoen ooit!”

Esmee Kosterman: “Ik ben blij eindelijk aan te kunnen kondigen dat ik komend seizoen opnieuw in de Ford Fiesta Sprint Cup ga rijden met Bas Koeten Racing. Mijn doel is om de titel in het Nederlands Kampioenschap binnen te halen. Om die reden heb ik voor Bas Koeten Racing gekozen, zij hebben al meerdere seizoenen kampioenen afgeleverd. Loek Hartog, Laurens de Wit, Colin Caresani en Sen Roodenburg gingen me voor. Ik verwacht veel te leren en mezelf te verbeteren op alle fronten. Ik kijk erg uit naar dit avontuur!”

Eind november werd Kosterman bovendien geselecteerd voor de KNAF Talent Junior Academy. Met een groep van acht talenten ziet zij een opleidingsprogramma vanuit de bond tegemoet waarmee ze haar leerproces kan versnellen. Teamgenoten Gianni van de Craats, Sen Roodenburg en Senna van Soelen zitten ook in deze selectie. Het achttal doorloopt een gezamenlijk én persoonlijk opleidings- en coachingstraject waardoor ze goed voorbereid de volgende stappen in hun carrière kunnen maken.

Het seizoen van de Ford Fiesta Sprint Cup gaat op 14-16 april van start op Circuit Zandvoort.

“Niet de coureurs, maar het team zelf op het podium!”

Eind oktober werden in de Cultuurkoepel in Heiloo de jaarlijkse NHN Business Awards uitgereikt. Bas Koeten mocht namens Bas Koeten Racing de bokaal in de categorie ‘MKB Klein’ in ontvangst nemen. Daarmee mag hij zich ‘de meest inspirerende ondernemer’ in de regio noemen: een kroon op het werk!

Voor Bas Koeten Racing is deze erkenning extra bijzonder. Bas Koeten: ‘Op het circuit weten wij met ons team keer op keer topprestaties neer te zetten en staan we regelmatig op het podium. Voor deze award was topsnelheid nu niet van belang, maar juist hoe effectief we met elkaar binnen de organisatie samenwerken, welke rollen energietransitie en duurzaamheid spelen en hoe wij ons steentje daar aan bijdragen. Om nu als bedrijf in zijn geheel beoordeeld te worden én in de prijzen te vallen, dat is buitengewoon!’

De hoogste cijfers werden gescoord in ‘Innovatie’ en ‘Ondernemerschap’. En ook het feit dat er in de laatste periode flinke stappen zijn gezet op het gebied van verduurzaming van het bedrijf bleven niet onopgemerkt. Verder vielen de jury vooral de passie en professionaliteit voor het race-vak en de uniciteit van het bedrijf op.

Kijk ook op de site van NHN Business Awards

(Foto: NHN Business Awards)

Fiesta-junioren Roodenburg en Van de Craats promoveren naar BMW M2 CS Racing Cup Benelux

Dat de Ford Fiesta Sprint Cup een uitstekende springplank is naar een hogere trede op de autosportladder is reeds bewezen. De nieuwste lichting vanuit de stal van Bas Koeten Racing zet ook de stap: Sen Roodenburg en Gianni Van de Craats promoveren in 2023 na een geslaagd Fiesta seizoen naar de BMW M2 CS Racing Cup. Hiermee treden ze in de voetsporen van hun voorgangers. Beiden maken bovendien deel uit van de KNAF Talent Junior Academy, een erkenning van hun potentie.

Hun voorgangers begonnen ook als Fiesta junior: in 2018 groeide Loek Hartog met succes door naar de Porsche Carrera Cup en zelfs Porsche Supercup. Daan Pijl is inmiddels terug te vinden in een Lamborghini Huracan GT3. Dante en Jop Rappange rijden respectievelijk GT4 en GT3 op Europees niveau nadat ze in 2018-2020 in de Fiesta Cup reden. Colin Caresani werd in 2020 overall Fiesta kampioen, in 2021 BMW M2 kampioen en in 2022 vice-kampioen in de DTM Trophy.

Debutant in de auto
Roodenburg debuteerde in 2022 bij Bas Koeten Racing in de Ford Fiesta Sprint Cup na een meerjarige carrière in karting. Bij evenementen 1 en 2 moest hij teamgenoten Van Soelen en Van der Craats nog voor zich dulden, maar bij het derde evenement op Spa-Francorchamps sloeg Roodenburg toe met zijn eerste overall overwinning. Door in het verdere verloop van het 7 evenementen tellende seizoen constant te blijven scoren, wist Roodenburg bij de Finaleraces het Nederlands Kampioenschap naar zich toe te trekken bij de junioren. “Het afgelopen seizoen ging eigenlijk zo goed, dat we al snel de volgende stap wilden maken. De BMW M2 Cup is hierbij de mooiste stap en dat is in het verleden wel bewezen. Ik hoop dat ik dit seizoen weer heel veel kan leren, samen met Gianni en Bas Koeten Racing heb ik daar alle vertrouwen in.”

IJzersterke afsluiting seizoen
Van de Craats bracht al een jaar Fiesta-ervaring mee en trok bij het eerste evenement op Circuit Zandvoort meteen de overall overwinning naar zich toe. De resultaten in het midden van het seizoen werden wat grilliger, uitval en podiumplaatsen wisselden elkaar daar af, maar het afsluitende weekend op TT-Circuit Assen was weer ijzersterk. “Een jaar dat super begon eindigde in een jaar met veel up en downs. Met een overall podium in het laatste evenement ga ik met opgeheven hoofd het nieuwe racejaar in.”

‘Klaar voor de volgende stap!’
Jelle Koeten: “Sinds een jaar werken we met Gianni en Sen en we hebben hen op dezelfde manier begeleid als hun voorgangers die het inmiddels ver geschopt hebben. Hun motivatie is heel sterk en ze zijn zich er van bewust dat ze nog veel kunnen leren. Samen met de rijders en hun achterban hebben we het seizoen geëvalueerd en we hadden allemaal hetzelfde gevoel: ze zijn dit jaar zo sterk gegroeid dat ze klaar zijn voor een volgende stap. De BMW M2 CS Racing Cup is daarvoor de beste keuze: een Benelux kampioenschap, overigens met een uitstap naar de Red Bull Ring, een sterke auto en racen in cupverband. Ze zullen het moeten opnemen tegen een ervaren groep rijders, dus 2023 wordt echt een leerjaar. Met onze ervaring, waaronder twee titels op rij voor Colin Caresani in 2021 en Maxime Oosten in 2022, gecombineerd met het opleidingsprogramma van de KNAF, zullen ze veel voor hun kiezen krijgen. Die uitdaging gaan we dan ook graag met hen aan!”

Eind november werden beide rijders geselecteerd voor de KNAF Talent Junior Academy. Met een groep van acht talenten zien zij een opleidingsprogramma vanuit de bond tegemoet waarmee ze hun leerproces kunnen versnellen. Het achttal doorloopt een gezamenlijk én een op de persoon gericht opleidings- en coachingstraject waardoor ze goed voorbereid de volgende stappen in hun carrière kunnen maken.

Energiemanagement – Ontwikkelen, innoveren, presteren

Als je op je lauweren rust en het geluk afwacht, word je nooit kampioen. Bas Koeten Racing neemt zijn voortrekkersrol echter zo serieus dat er sinds de afronding van dit seizoen niet alleen vijf autosporttitels in de pocket zijn, maar ook de NHN Business Award 2022. Daar ligt een sterke onderlinge link, namelijk energiemanagement in combinatie met ontwikkelingsdrift en innovatievermogen.

Waag het niet om het toeval te noemen, want dan ken je de mentaliteit van Bas Koeten Racing niet. Onder leiding van de bevlogen renstalhouder uit Westwoud dook het hechte team als vanouds in de kleinste details om gecontroleerd en zorgvuldig geregisseerd naar de eindoverwinning te werken in diverse kampioenschappen. Resultaat? Allereerst de zege in de Ford Fiesta Sprint Cup voor Sen Roodenburg, met Senna van Soelen op de laagste podiumtrede, Gianni van de Craats op plek vier en Stefan Barewijk als kopman bij de senioren. Allemaal ‘eigen kweek’ van Bas Koeten Racing, een team dat zowel zijn rijders als de technici daaromheen een ontwikkelingstraject in de autosport wil voorschotelen, met een steile leercurve. Nog zo’n voorbeeld: Maxime Oosten, nu kampioen in de BMW M2 CS Cup en klaar om op te stomen naar DTM Trophy, waarin Colin Caresani zich ook beweegt. Juist, nog zo’n (voormalige) BKR-pupil, net als Porsche Supercup-coureur Loek Hartog. Op de valreep legde het rijderstrio Dirk Warmerdam, Jop en Dante Rappange beslag op de tweede plaats in het verbeten strijdende M2-veld. Toen Laurens de Wit met de Cupra TCR zegevierde in de Supersport 2-divisie van de Supercar Challenge was één ding duidelijk: de wasmachine van Bas Koeten Racing moest overuren draaien om de champagne uit de overalls te spoelen.

Meer dan 120 starts
Het bleef niet bij nationale titels. In de 24H Touring Car Endurance Series eiste een vijfmansformatie uit Thailand de triomf op, met de volle technische support van de Noord-Hollandse racespecialisten. Dat werpt de vraag op hoe deze Aziatische stuurlui de weg naar Westwoud wisten te vinden. “Dat gebeurde binnen een samenwerking met het Spaanse Monlau Motorsport, dat ons inschakelde vanwege onze ervaring met langeafstandsraces,” verklaart Bas Koeten. “Binnen de 24H Series van Creventic hebben we al meer dan 120 starts gehad, dus je begrijpt dat we het spelletje inmiddels aardig doorgronden. Binnen een vergelijkbaar partnerschap mochten we na een succesvol 2021 met een titel nu twee nieuwe BMW’s M4 GT3 runnen voor het Canadese team Samantha Tan Racing. Wij zijn net even wat beter thuis in de Europese benadering van autorensport en weten hoe we een auto 24H-bestendig moeten maken. Dat niet alleen, we beheersen de strategie tot in de puntjes. Zo zetten we de afstelling scherper wanneer we op grond van de mix in het veld veel codes 60 verwachten, want dan kunnen we ons meer bandenwissels permitteren. Soms blijft de coureur zitten om zijn stint te vervolgen, mits hij zich fit genoeg voelt. Dat scheelt flink wat seconden. Om het aantal pitstops te minimaliseren kijken we ook naar brandstofbesparing, waarbij we belangrijke winst boeken door de rijders te vragen aan het eind van het rechte stuk een seconde eerder van het gas te gaan.”

Gaat om honderdsten
Zoals Bas Koeten Racing veelbelovende coureurs in het zadel helpt en vervolgens laat doorgroeien, zo gebeurt dat ook met monteurs en ingenieurs. “Diverse jongens en soms ook meiden die hier begeleid of opgeleid zijn hebben hun weg gevonden naar de internationale autosport op extreem hoog niveau, bijvoorbeeld de WRC-divisie van Hyundai, diverse DTM-teams, Mercedes-AMG Motorsport en Van Amersfoort Racing. Daarnaast werken we sinds jaar en dag samen met scholen. Zo leveren studenten van het Technova College in Ede technische ondersteuning bij de Ford Fiesta van Stefan Barewijk en de Cupra TCR van Laurens de Wit. We geven ook adviezen aan hogescholen en universiteiten, bijvoorbeeld de TU Eindhoven met het waterstofproject InMotion en de deelname aan de elektrische klasse Formula Student. Onze rol spitst zich vooral toe op rijderskwaliteiten en afstellingen. De studenten beschikken over een indrukwekkende theoretische kennis, maar in de praktijk pakken dingen soms heel anders uit. Dat leren wij hen. Bepaal de set-up, meet de gevolgen en pas je bevindingen toe. Het niveau in de autosport stijgt voortdurend: het gaat niet meer om tienden, maar om honderdsten of zelfs duizendsten. Je moet mensen dus continu stimuleren en ervoor zorgen dat ze hun kennis blijven bijspijkeren.”

Autosport kan vooroplopen
De focus van Bas Koeten Racing op groei en ontwikkeling, een positief werkklimaat, duurzaamheid, energietransitie plus nog een aantal andere belangrijke aspecten is niet onopgemerkt gebleven. In oktober werd het racebedrijf uit Westwoud beloond met de NHN Business Award 2022, een Noord-Hollandse ondernemersprijs. “Er liggen hier 752 zonnepanelen op het dak, waarmee we circa negentig procent van de opgewekte stroom leveren aan de omgeving, terwijl we ons eigen energieverbruik met behoud van comfort in tien jaar tijd tot een derde hebben gereduceerd, onder meer door toepassing van domotica en infraroodverwarming. We werken gasloos, stroom slaan we in een eigen batterij op en we zijn bezig met de ombouw van een EV die kan ontladen om op andere plaatsen devices van elektriciteit te voorzien, om de netcongestie te verminderen. Trouwens, vijftien jaar geleden hielden we ons al bezig met de toepassing van bio-ethanol en -methanol in de racerij en de rallysport. Wij buigen ons nu over mogelijkheden om binnen één of twee jaar zowel waterstof als elektriciteit in de racerij te introduceren. De autosport kan toch best vooroplopen als het gaat om duurzaamheid? Het is typisch Nederlands om een nieuw idee dat iemand lanceert meteen af te branden. Daardoor stagneren ontwikkelingen, terwijl we in dit land zoveel middelen en know-how hebben. Wij laten ons niet tegenhouden om daar een voortrekkersrol in te spelen.”

Artikel gepubliceerd in Start ’84 – december 2022

Sterke groei doorgemaakt met talloze kampioenschapstitels

De voorbije vier seizoenen hebben Bas Koeten Racing geen windeieren gelegd! In een mix van sprint en endurance kampioenschappen werden vele titels op ons conto bijgeschreven.

 

Ford Fiesta Sprint Cup: meerdere kampioenen

Van 2018 tot en met 2021 was het team met de bekende Ford Fiesta’s niet te kloppen in de Ford Fiesta Sprint Cup. In alle seizoenen sleepten we het kampioenschap binnen in één of zelfs meerdere divisies. Laurens de Wit werd viermaal senior kampioen en in 2021 overall kampioen. Loek Hartog was de eerste overall kampioen in 2018. In 2020 werd Colin Caresani overall kampioen.

 

Porsche Carrera Sprint Cup: rookietitel én kampioen

In 2019 en 2020 promoveerde Bas Koeten Racing naar de Porsche Carrera Cup Benelux. Na de rookietitel in 2019 wist Loek Hartog al in 2020 het kampioenschap te claimen. Hartog was in 2018 de eerste Ford Fiesta Sprint Cup kampioen. In zowel 2019 als 2020 was het team van Bas Koeten Racing middels felbegeerde wildcards actief in wedstrijden van de Porsche Supercup en in Porsche Carrera Cup France in Le Mans. Kay van Berlo debuteerde halverwege 2019 in Porsche Carrera Cup Benelux, promoveerde in 2020 naar Porsche Carrera Cup Deutschland en was in 2021 zeer succesvol in Porsche Carrera Cup North America.

 

Endurance specialist

Met meer dan 100 starts in 12h en 24h races is Bas Koeten Racing ook een echte endurance race specialist. In de periode van 2018 tot en met 2021 reed het team binnen én buiten Europa met auto’s in de competitieve TCR en Porsche divisies. 15 overwinningen en daarvan zelfs meerdere 1-2-tjes konden worden bijgeschreven, een ongeëvenaard resultaat. Een hoogtepunt was de klasse-overwinning in 24h Nürburgring in 2018. Dit was bovendien de debuutrace voor het team op de Nordschleife.

 

Vier BMW M2’s in top 5

In 2021 werd het Ford Fiesta Sprint Cup programma afgeschaald om ruimte te maken voor de nieuw opgerichte BMW M2 Cup die in de Benelux verreden werd. Met de 2020 Fiesta kampioen Colin Caresani werd Bas Koeten Racing overall kampioen in de uiterst spannende BMW M2 Cup. Het tweetal Dante Rappange / Dirk Warmerdam wist beslag te leggen op P3 in de eindstand van 2021. Als Maxime Oosten en het duo Mark van der Aa / Koen Bogaerts alle wedstrijden van het seizoen hadden kunnen meedoen, dit was door clashes in de agenda’s voor hen niet mogelijk, was het team van Bas Koeten Racing zelfs met alle vier de M2s in de top 5 van de eindstand geëindigd.

 

Blijven groeien

Het bewijs is geleverd dat jonge karters via de Ford Fiesta Sprint Cup met succes kunnen doorgroeien naar BMW M2 Cup, Porsche Carrera Cup, GT4 en zelfs GT3. Bas Koeten Racing is het enige team in Nederland dat over auto’s uit alle echelons in de toerwagen/GT-racerij beschikt in sprint én endurance: Ford Fiesta, TCR (CUPRA en Audi), GT4, Porsche en GT3. De bewuste keuze is gemaakt om niet merkgebonden te zijn om rijders optimale kansen te kunnen bieden in hun groeipad. De uitgekookte kennisdeling die binnen het team plaatsvindt, zowel op technisch als strategisch vlak, zorgt zonder twijfel voor de ijzersterke prestaties van de laatste jaren.

 

Coureurs én crew met ambitie

Bas Koeten: “We ontwikkelen mensen en machines. Met de huidige vloot en crew kunnen onze rijders uitblinken. Dat maakt ons trots én gretig! Rijders met gezonde ambities helpen wij graag verder. Met alweer 21 jaar ervaring weten we als geen ander hoe dat werkt.”

 

In 2022 konden reeds klasse-overwinningen in 24h Dubai (TCR/TCE en Porsche) worden genoteerd. Ditzelfde geldt voor de Nieuwjaarsrace waar Bas Koeten Racing P1 pakte in divisie II met Bernhard van Oranje en Maxime Oosten in de Mercedes AMG GT4.

 

2022 zal opnieuw in het teken staan van een gezonde mix van sprint en endurance wedstrijden in binnen- en buitenland. Aan de uitwerking van alle programma’s wordt momenteel nog gewerkt. Middels diverse partnerships zal de veelzijdigheid van het team van Bas Koeten Racing worden onderstreept. Binnenkort zullen aankondigingen gedaan worden over de inzet van 2022.

 

Jelle Koeten: “Al jaren balanceren we tussen sportief en zakelijk succes. Sportief voert overduidelijk de boventoon, zakelijk moeten we uiteraard rondkomen. 98% van onze focus ligt op trainen en wedstrijden op het circuit. De overige 2% op het bouwen en onderhouden van youngtimers/oldtimers en het organiseren van relatie-evenementen/incentives op het circuit.”

 

Update met betrekking tot Covid-19

Het Coronavirus (Covid-19) heeft de wereld intussen al meer dan een jaar stevig in zijn greep. Ook laat het de motorsport niet ongemoeid: het was afgelopen jaar stiller dan ooit op de circuits. Maar gelukkig is het sinds kort weer mogelijk om binnen de regelgeving toch weer de baan op te gaan!

De verschillende organisatoren hebben hun kalenders intussen gepresenteerd en zoals het er nu naar uitziet, gaan we in het voorjaar weer beginnen. Binnen de nu geldende regels is racen prima mogelijk, al is de verwachting dat publiek bij de seizoensstart nog niet welkom is.

Ook tijdens trackdays mag er weer volop gereden worden en het rijden met een instructeur op de bijrijdersplek is weer toegestaan.

Wil jij de gemiste race-uren van afgelopen jaar inhalen? Of je gaan voorbereiden op komend seizoen? Neem dan gerust contact met ons op voor een actueel overzicht van de mogelijkheden en een persoonlijk voorstel.

Jelle Koeten:
T:            +31 (0) 228 567 537 (kantoor)
M:           +31 (0) 6265 222 16 (mobiel / WhatsApp)
E:            jelle@baskoetenracing.nl

Wij kijken er in ieder geval naar uit om weer in actie te komen dit jaar!

Winterstop? Geen tijd voor!!

Wil jij in de komende periode op het circuit in actie komen? Dat kan! Want een winterstop? Daar doen we niet aan. Tot half januari zijn er maar liefst bijna 40 beschikbare data aan waarop je het circuit op kunt!

Iedereen is welkom! Of je nu beginner bent, of al enige ervaring hebt; je licentie al een aantal jaar op zak hebt, of er al enige tijd over nadenkt die te halen; of je nu een eigen (race-) auto hebt of er liever één van ons huurt; of je je nu alleen aanmeldt of met een groepje. Het spreekt natuurlijk voor zich dat we volledig werken volgens de Corona-richtlijnen van de overheid.

De mogelijkheden:

  • Trackday: Rijders met of zonder licentie zijn welkom op een trackday. Je kunt deelnemen in je eigen (straat-) auto, of een geschikte raceauto bij ons huren. Een ervaren instructeur begeleidt je tijdens de sessies zodat je een leerzame dag beleeft. Een trackday-auto kan vaak gedeeld worden met meerdere deelnemers en je kunt kiezen tussen een dag of een dagdeel.
  • Testdag: Testdagen zijn exclusief voor licentiehouders die met raceauto’s het circuit op gaan. Je beleeft veel kwalitatieve rijtijd op een dag of dagdeel en op de meeste testdagen is het rijden met een ervaren instructeur toegestaan. Je kunt je eigen raceauto inzetten of een auto bij ons huren met technische begeleiding.

Download het meest recente overzicht van alle beschikbare opties en data.

Of neem direct contact op voor meer informatie met:

Jelle Koeten op:
T:            +31 (0) 228 567 537 (kantoor)
M:           +31 (0) 6265 222 16 (mobiel / WhatsApp)
E:            jelle@baskoetenracing.nl

Racen & restaureren: maak kennis met Bas Koeten Classics!

In tijden van Corona breiden we uit met een logische toevoeging aan de dienstverlening: Bas Koeten Classics. Onder dit label neemt het team van technisch specialisten oldtimers en youngtimers onder handen. Dan gaat het bijvoorbeeld om (periodiek) onderhoud, reparatie, revisie of zelfs complete restauraties. “In de afgelopen jaren hebben we diverse restauratieprojecten gedaan en aan iconische klassiekers mogen werken. Dat blijven we graag doen tot we weer fulltime mogen racen!”

Kijk voor meer info op de nieuwe website: www.baskoetenclassics.nl

Serieus werk maken van een hobby

Eén van de kwaliteiten van een raceteam is denken in oplossingen: een auto moet blijven rijden tijdens een race. Bas: “We weten inmiddels dat werken aan klassiekers heel goed te vergelijken is met werken aan raceauto’s. Er zijn lang niet altijd kant-en-klare oplossingen beschikbaar en dikwijls maakt de kennis en kunde van de technisch specialist het verschil bij het oplossen van technische, elektronische of mechanische problemen. En dat is ook waar eigenaren van dit soort prachtige auto’s naar op zoek zijn: een deskundige partner met veel ervaring aan wie zij hun schatje kunnen toevertrouwen.”

Geen kant-en-klare oplossingen

Er zijn inderdaad altijd één of twee klassiekers in de werkplaats te vinden waar in de spaarzame vrije uren als hobby aan gewerkt wordt. In 2017 reisde het team zelfs nog af naar Abu Dhabi om daar in opdracht van de Sjeik een Cadillac uit 1968 te restaureren. En eind 2020 wordt een Audi Quattro opgeleverd die als replica van een 1983-er A2 Group B rallywagen wordt opgebouwd. De stap naar klassiekers is dus niet nieuw, maar de tijd is nu wel rijp om hier serieus werk van te maken.

Bas: “En het werken aan dergelijke projecten is ook gewoon heel leuk en uitdagend! Als onderdelen niet meer te krijgen zijn, dan maken we die zelf, bijvoorbeeld in onze eigen metaalwerkplaats. Als de problemen niet met de voor de hand liggende oplossingen te verhelpen zijn, dan zoeken we net zolang verder tot we de oorzaak wél hebben gevonden. Niets zo mooi als wanneer zo’n klassieker weer op eigen kracht in goede staat de weg op kan!”

Overbrugging van de winter

Overigens is het geen definitieve ‘ommezwaai’, maar een toevoeging om de winter op een gezonde manier door te komen. De eerstkomende race is namelijk in januari 2021, en traditiegetrouw volgt de seizoenstart later in het voorjaar.

Bas: “Door Corona was er dit jaar helaas geen sprake van een volwaardig raceseizoen en is de buffer waarmee we normaliter de stille wintermaanden doorkomen simpelweg kleiner. Maar als het goed bevalt, dan bestaat de kans dat we na de start van het seizoen deze dienstverlening permanent blijven bieden. En ook is het niet uitgesloten dat we op korte termijn nóg een nieuw type dienstverlening aan ons pakket toevoegen.”

Twee Porsches Bas Koeten Racing aan start Formule 1-weekend Spa

Komend weekend wordt de Grand Prix van België verreden op Circuit Spa-Francorchamps. Bas Koeten Racing uit Westwoud verschijnt met twee auto’s aan de start van de Porsche Mobil 1 Supercup, onderdeel van het voorprogramma van dit legendarische autosport-evenement. Middels twee felbegeerde wildcards kreeg het team de unieke kans om deel te nemen op het hoogste niveau. Twee jonge talenten, Loek Hartog en Maxime Oosten, bemannen de 485 PK sterke Porsche 991 GT3 Cup auto’s.

Achter het stuur van de Porsches zitten Loek Hartog (17 jaar, foto 1), die vorig jaar al mocht proeven aan het evenement van wereldklasse. Hartog wordt vergezeld door Maxime Oosten (16 jaar, foto 2), die zijn debuut in deze klasse maakt en als jongste Nederlander ooit aan dit kampioenschap deelneemt. Het weekend start met een training op vrijdag, gevolgd door de kwalificatie op zaterdag en uiteindelijk de race die vooraf gaat aan de F1-wedstrijd op de zondagmiddag.

 

‘Veelbelovend’

Bas Koeten: ‘Vorig jaar hebben we met Loek ons debuut gemaakt in de Porsche Supercup, dit jaar verdubbelen wij onze inzet. Afgelopen weekend hebben we met beide heren getraind op Circuit Zolder en de resultaten waren veelbelovend. Het zal niet gemakkelijk worden om op te boksen tegen coureurs die al meer dan 10 jaar ervaring hebben in snelle GT auto’s, maar team en rijders zijn extreem gretig. Cupracen, het strijden tegen andere deelnemers met dezelfde wapens, vinden we het mooiste wat er is. De Porsche Mobil 1 Supercup is qua cupracen het hoogst haalbare in de internationale autosport. Een privilege om erbij te kunnen zijn als deelnemend team.’

Jongste Nederlander ooit

Maxime Oosten is met 16 jaar en 40 weken de jongste Nederlander ooit in deze race. Extra bijzonder als je weet dat hij op zijn veertiende pas de eerste keer zelf op een circuit gereden heeft. Toch blijkt hij gevoel te hebben voor de sport: ondanks dat hij nu pas één volledig seizoen wedstrijdervaring heeft, heeft hij al diverse kampioenschappen op zijn naam geschreven, waaronder als de Mazda MX5 Cup (Jr.) en de Supercar Challenge. En ook op de kartbaan bleek hij voorop te rijden op NK-niveau. Maxime: ‘Ik heb er enorm veel zin in! Dit is een waanzinnig evenement om aan deel te gaan nemen. Ik weet dat de competitie intens zal zijn, zeker met zoveel pro-rijders, dus ik verwacht te moeten vechten voor mijn positie. Dát is autosport!’

Volgend jaar álle Supercup races?

Loek Hartog is slechts een jaar ouder dan Maxime. Toen Loek drie jaar oud was, maakte hij al zijn eerste meters in een kart. Precies tien jaar later haalde hij zijn racelicentie en dankzij zijn ervaring in de kartwereld, wist hij een vliegende start te maken in de autosport en hij heeft intussen al regelmatig op het ere-podium gestaan. Zijn deelname aan de Porsche Mobil 1 Supercup vorig jaar, ook op Spa-Francorchamps, smaakte naar meer. Loek: ‘Mijn doel is om volgend jaar het totale Supercup-kampioenschap mee te doen, en daarin ook bovenin mee te rijden. Op deze manier groei ik daar naartoe. Ik kijk uit naar de voorspelde regen in de Belgische Ardennen.’

De race is via diverse media live te volgen op zondagmiddag.

Twee Porsche cups in 2020

In de aanloop naar het nieuwe raceseizoen kondigt het team van Bas Koeten Racing een uitbreiding van de activiteiten in Porsche cups aan. Vanaf begin april zal Bas Barenbrug aantreden in de Porsche Sprint Challenge Benelux, een nieuw kampioenschap dat over zes rondes wordt verreden. Daarnaast blijft het team actief in de Porsche Carrera Cup Benelux alwaar nog één positie vacant is.

Jelle Koeten: “De organisator van de nieuwe Porsche Sprint Challenge Benelux is dezelfde partij als die de Porsche Carrera Cup Benelux organiseert. Door goede ervaringen met deze organisator hebben we besloten ook in dit gentlemen kampioenschap van start te gaan. Bas Barenbrug sluit zich vanaf heden bij ons aan met zijn Porsche 991 GT3 Cup GEN-II uit 2019, een machine waar wij bijzonder graag mee werken. Vorig jaar kwam hij uit in de Carrera Cup waarin het puur om sprintraces ging, maar komend jaar zal hij in de Porsche Sprint Challenge twee sprints én een race van een uur afwerken. Dit kampioenschap bestaat uit twee divisies: de eerste divisie rijdt met 991 of 997 GT3 Cup auto’s, de tweede met de populaire Caymans.”

17 starts per seizoen

In de Porsche Carrera Cup Benelux zal de 17-jarige Loek Hartog de jacht om de titel inzetten nadat hij vorig seizoen beste rookie was in het eindklassement achter de ervaren Max van Splunteren en Dylan Derdaele.

Bas Koeten: “Naast Loek Hartog is nog één plek vrij voor een rijder die de strijd wil aangaan in de snelste merkencup van de Benelux. Groot pluspunt ten opzichte van vorig seizoen is dat we dit jaar niet twee maar drie sprintraces per evenement rijden. In totaal komen we dit jaar op maar liefst 17 starts, een uitdrukkelijke wens van veel rijders en teams.”

Net als vorig jaar wordt een deel van de evenementen verreden in het voorprogramma van het populaire DTM kampioenschap, waardoor een zeer professionele setting en grote publieksaantallen gegarandeerd zijn.

Bekijk de agenda van de Porsche Sprint Challenge Benelux 2020 >>

Bekijk de agenda van de Porsche Carrera Cup Benelux 2020 >>

Rijdersplaatsen beschikbaar voor seizoen 2020 van 24h Series!

Voor het komend seizoen van de 24h Series hebben wij rijdersplaatsen beschikbaar in de TCR- en Porsche 991-klassen!

Dankzij deelname aan meer dan 80 12- en 24-uurs races, hebben wij ruime ervaring die wij graag delen met rijders.

Ons complete pakket is inclusief inschrijfgelden, banden, brandstof, pitbox, logistiek, autohuur, ondersteuning en coaching, data engineer, catering en verzekering.

Neem gerust contact op voor vragen en mogelijkheden, of voor de aantrekkelijk geprijsde opties voor Pro en Gentlemen rijders.

Bas Koeten Racing
T: +3122 856 75 37 (office)
M: + 316 265 222 16 (Jelle Koeten)
E: jelle@baskoetenracing.nl

Enerverend Porsche Supercup debuut voor Loek Hartog

Afgelopen weekend maakte Loek Hartog zijn debuut in de Porsche Mobil 1 Supercup op het circuit van Spa-Franchorchamps. De pas 16-jarige, uitkomend voor het team van Bas Koeten Racing in samenwerking met Molitor Racing Systems, heeft zijn potentie laten zien in een uiterst sterk veld.

Loek Hartog: “De vrije trainingen verliepen heel goed! Na 20 minuten kon ik zeer gemakkelijk de tijden van de kopgroep rijden wat resulteerde in een sterke P12 nadat ik een tijd op plaats 5 had gestaan. De Porsche Mobil 1 Supercup is op dit moment zeker een van de sterkste autosport competities in de wereld. 32 identieke Porsches stonden in het Formule 1 weekend op Spa aan de start. Een top 10 finish is hier dan ook echt niet iets waar je ontevreden over kan zijn.”

Op de zaterdag verliep de kwalificatie echter minder goed dan de training op vrijdag. Hartog vervolgt: “In de eerste kwalificatie ronde zette ik een goed rondje in elkaar tot ik me helaas verremde in de laatste chicane. Hiermee gooide ik een tijd weg die goed was geweest voor een top 10 klassering.”

Lastige uitgangspositie voor de race

Bas Koeten: “In het vervolg van de kwalificatie wist Loek zijn tijd uit het begin van de kwalificatie niet meer te verbeteren wat hem op een lastige uitgangspositie zette voor de race. Het was lastig om de grip van de baan te kunnen vinden doordat de condities significant anders waren dan op de vrijdag. Het rubber dat F2 en F3 op de baan achterlaten, spelen daar ook een rol bij. P22 in een veld van 32 auto’s was het resultaat, samen met Loek hadden we gehoopt dichtbij de top 10 te zitten.”

Op zondag reed Hartog een stabiele race waar hij 1 voor 1 plekken goed maakte. Na een goede start  knokte de Porsche Junior Recruit zich van de 22e startplaats naar de 18e positie. Loek Hartog: “17 auto’s zijn voor me geëindigd, waarvan zeker 10 professionele coureurs, 14 auto’s achter me. De race verliep niet helemaal op rolletjes. Nadat ik in de eerste ronde mijn karkas van de rechtervoorband stuk reed, maakte ik het mezelf een stukje moeilijker. De auto draaide niet meer in linkerbochten wat mij een hoop snelheid kostte. Echter heb ik onwijs genoten van de gevechten die ik heb gehad en de fans rondom de baan! Qua prestatie is het absoluut niet het debuut waar ik op gehoopt had, maar ik ben er vrij zeker van dat mijn tijd in de Supercup nog wel komt. Het was een unieke kans om tijdens het F1 weekend op Spa-Francorchamps even aan deze competitie te ruiken en ik heb echt enorm veel geleerd.”

De eerste stap in internationale autosport

De komende drie weken zullen volledig in het teken staan van de laatste twee weekends in het Porsche Carrera Cup Benelux kampioenschap. Twee wedstrijdweekends staan nog op de kalender, namelijk tijdens het DTM weekend op de Nürburgring en het Blancpain GT weekend in Barcelona. Momenteel staat Loek Hartog op P3 in het kampioenschap, maar de titel is nog binnen bereik.

Hartog besluit: “Mijn deelname aan de Porsche Mobil 1 Supercup is te danken aan mijn vaste partners Korton, Hogenhouck en Porsche Centrum Amsterdam. Voor het weekend sloten Gräper Automotive, Grand Prix Radio, The Society Shop, Slade Shipping en Autosport Insurance daarbij aan. Ook het team van Bas Koeten Racing heeft een enorme bijdrage heeft geleverd in het waarmaken van mijn eerste stap in de internationale autosport wereld. Ik ben ze stuk-voor-stuk oprecht erkentelijk dat dit mogelijk gemaakt kon worden.”

Loek Hartog in Porsche Supercup tijdens F1-weekend op Spa-Francorchamps!

Komend weekend maakt de 16-jarige Loek Hartog zijn debuut in de prestigieuze Porsche Supercup tijdens het Formule 1 evenement op Spa-Francorchamps. Het aanstormend talent startte begin 2019 een Porsche campagne door met Bas Koeten Racing in de Porsche Carrera Cup Benelux van start te gaan. Na vier evenementen en vele podiumplaatsen in deze competitie doet Hartog er komend weekend een schepje bovenop door de strijd aan te gaan met de beste Porsche coureurs van de wereld. Met zijn 16 jaar is Hartog de jongste Porsche Supercup coureur ooit in de ruim 25-jarige historie van deze competitie.

Een droom die uitkomt

Loek Hartog: “Ik kan het nog nauwelijks bevatten dat dit komend weekend al gaat gebeuren. Deelname aan de Porsche Supercup is een droom die ik al langer najaag, maar nu is het al zover. Ik zal rijden in mijn eigen auto waarmee ik dit seizoen in de Porsche Carrera Cup Benelux uitkom. Het runnen van de auto gebeurt in nauwe samenwerking tussen mijn vaste team Bas Koeten Racing en het ervaren Porsche Supercup team MRS. Bovendien is Spa-Francorchamps ook bekend terrein voor mij aangezien we hier eerder dit seizoen getest hebben en een evenement gedaan hebben met de Carrera Cup. Ik kan dus wel stellen dat alle puzzelstukken perfect in elkaar passen.”

‘Meer dan verdiend!’

Bas Koeten: “Sinds zijn debuut in de autosport is Loek Hartog al niet meer te stuiten. Zijn winnaarsmentaliteit brengt hem heel ver, iets wat hij vanuit de karting al heeft meegekregen. Begin dit jaar kreeg hij terecht de titel Porsche Junior Recruit. Dat hij op zijn 16e al debuteert in de Porsche Supercup tijdens het F1-weekend op het mooiste circuit van de wereld, heeft hij meer dan verdiend. Loon naar werken, ik kan niet anders zeggen. Wij ondersteunen Loek hier met onze volle overgave in en komend weekend gaan we samen met onze collega’s van MRS voor een topresultaat. We kunnen niet onvermeld laten dat de vaste partners Korton, Hogenhouck en Porsche Centrum Amsterdam hierin ook belangrijke rol spelen, zonder hen zijn dit soort dingen simpelweg niet mogelijk.”

Op vrijdag staat de vrije training gepland, gevolgd door een 30 minuten durende kwalificatie op zaterdagmiddag en een sprintrace van 30 minuten op zondag van 12:30 tot 13:00 uur, precies voor de F1 Grand Prix.

Bekijk het tijdschema >>

Inzet Porsche Carrera Cup Benelux verdubbeld met Kay van Berlo

Na een tot dusver geslaagd debuut in de Porsche Carrera Cup Benelux met de 16-jarige Porsche Junior coureur Loek Hartog, weet het team van Bas Koeten Racing de inzet in dit kampioenschap verder uit te breiden. Met ingang van de Pinksterraces op Circuit Zandvoort vervoegt Kay van Berlo zich bij het team met een fonkelnieuwe Porsche 991 GT3 Cup.

Van Berlo, 18 jaar oud en afkomstig uit Veghel, was vanaf zijn jonge jaren actief in karting en maakte in 2018 de overstap naar de autosport. In de wintermaanden reed de jongeling nog Asian Le Mans Series in een LMP3 en voor het resterende seizoen van de Porsche Carrera Cup Benelux, de snelste merkencup in de regio, stapt Van Berlo over naar de Porsche.

‘Veel champagne!’

De voorliefde voor Porsche heeft Van Berlo niet van een vreemde: zijn vader Marcel heeft eveneens een 991 GT3 Cup. Jongere broer Glenn rijdt dit jaar Formule 4. Kay van Berlo: “Ik ben superblij om met Bas Koeten Racing deel te nemen aan de Porsche Carrera Cup Benelux. Ze hebben laten zien dat ze hun spullen uiterst goed voor elkaar hebben door direct te presteren in de openingsraces. Ik kijk uit naar een goede samenwerking en hopelijk veel champagne!”

Bas Koeten: “Het klinkt als roulette: we verdubbelen onze inzet! Naast de nieuwe Porsche van Loek Hartog zijn we trots te kunnen melden dat we Kay van Berlo toevoegen aan onze line-up. De leercurve van Loek is zeer steil, we verwachten dat bij Kay ook te zien. Zijn race-ervaring is zonder meer goed. Vele jaren karting, LMP3 en met zijn familie reed hij ook al vaker met de 991 GT3 Cup. Via Porsche Motorsport konden we snel een nieuwe auto betrekken, die is net binnen. Daarmee hebben we nu twee Porsche sprintauto’s en één Porsche voor endurance wedstrijden in onze renstal. Samen met deze jongelingen gaan we er hard aan werken om te groeien in de GT-racerij met voorlopig een focus op Porsche Carrera Cup en voorts Porsche Supercup.”

Het eerstvolgende evenement waarbij Kay van Berlo en Loek Hartog in actie komen, is de Pinksterraces op 7-9 juni op Circuit Zandvoort, gevolgd door het DTM evenement op 19-21 juli op TT-Circuit Assen.

Rijdersplaatsen beschikbaar voor seizoen 2019

Samen met één van de meest ervaren teams een of meer races van de 24h Series rijden? We hebben dit seizoen rijdersplaatsen beschikbaar in de Porsche 991 (Gen-II 2018), CUPRA TCR en Audi TCR.

Waarom kiezen voor Bas Koeten Racing?

Wij hebben de auto’s, de crew, de materialen en de ervaring. Laat de resultaten van afgelopen jaren (uitslagen, pittijden, betrouwbaarheid) voor zichzelf spreken. Ons complete pakket is inclusief inschrijfgelden, banden, brandstof, pitbox, logistiek, autohuur, ondersteuning en coaching, data engineer, catering en verzekering. Neem gerust contact op voor vragen en mogelijkheden, of voor de  aantrekkelijk geprijsde opties voor Pro en Gentlemen rijders.

Meer weten?

Neem gerust contact op:
T: +31228567537 (kantoor)
M: +31626522216 (Jelle Koeten)
M: +31625190955 (Bas Koeten)
E: jelle@baskoetenracing.nl